E-commerce snel verduurzamen is relevant voor de consument

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 10 sep 2019 in nieuws

“Organisaties die hun processen niet verduurzamen verliezen consumenten.” Dat is de stellige overtuiging van Wouter Barkman, bij bol.com verantwoordelijk voor het verduurzamen van e-commerce. Bol.com legt de focus op de logistiek en samenwerking met logistieke partners om snel resultaten te boeken.

Het verduurzamen van e-commerce is een actuele ambitie van veel bedrijven en raakt veel facetten in de dagelijkse bedrijfsvoering – van productaanbod tot bezorging. Duurzaamheid is dan ook een uitdaging voor veel retailers en e-commercebedrijven. Niet in het minst omdat steeds meer consumenten bewust kiezen wat zij wel of juist niet aanschaffen. Daarbij verwachten zij van bedrijven dat zij hen helpen bij het maken van een duurzame keuze.’ Dat is uiteindelijk ook de beweegreden voor een retailer.

Verduurzaamd e-commerceplatform

Bol.com is als e-commerceplatform sinds een aantal jaar zeer actief bezig met verduurzaming en voelt zich als grote speler verantwoordelijk om een drijvende kracht te zijn in de sector. Het wil dan ook in 2025 de directe voetafdruk per pakketje terugbrengen tot nul gram CO2-uitstoot.

Omdat onze distributie, met meer dan vijftig procent, de grootste impact heeft op de CO2-uitstoot, leggen we de meeste nadruk op het invoeren van duurzame processen. Dat doen we samen met onze logistieke partners.

Deze duurzame strategie van bol.com rust op vier pijlers:

  1. Winkel en assortiment:  door duurzaam assortiment uit te breiden en goed vindbaar te maken, onze klanten te helpen om ene bewuste keuze te maken
  1. Mens en maatschappij: sociaal ondernemers in Nederland en België helpen groeien;
  1. Logistiek en omgeving: streven naar een directe voetafdruk van 0 gram CO2-uitstoot per pakket in 2025.
BREEAM-certificering voor distributie

De eerste stap die bol.com al jaren geleden zette, was overleg met leveranciers om verpakkingen aan te passen en het gebruiken van verpakkingsmachines. Dat heeft het bedrijf sindsdien uitgebreid. Daarnaast zijn er diverse oplossingen ontwikkeld om met minder kartonnen verpakking, of zelfs zonder, te verzenden.

Daarnaast heeft het een BREEAM-certificering behaald voor het in 2017 opgeleverde distributiecentrum in Waalwijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat hier het regenwater wordt opgevangen, dat er lichtkoepels zijn om de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren en dat er nestkasten zijn voor vogels. Ook het tweede bol.com distributiecentrum dat nu in ontwikkeling is wordt volgens deze eisen gebouwd.

Bol.com heeft daarnaast verpakkingsmachines ontwikkeld om artikelen kleiner, maar wel veilig en zonder overbodige ruimte te vervoeren, zodat de bezorgers minder lucht vervoeren. In 2018 is er een verzendzak van honderd procent gerecycled plastic geïntroduceerd en is bol.com van van 9 naar 23 verpakkingsmachines gegaan. In 2019 zijn 3,5 miljoen zendingen verstuurd zonder omdoos.  24 procent van de bezorging in de laatste kilometers gaat inmiddels per (bak)fiets of te voet. De resultaten: in 2018, het eerste jaar dat er werd gemeten, is er al 15 procent CO2-reductie per pakket behaald ten opzichte van 2017.

Minder verkopen

Veel mensen vragen zich af of het niet duurzamer is om minder artikelen te verkopen, dan om bedrijfsprocessen te verduurzamen. Gaat bol.com bijvoorbeeld producten weren die niet duurzaam zijn geproduceerd? 

Online e-commerce blijft groeien in Nederland. Wij richten ons dan ook liever op het bieden van zo duurzaam mogelijke oplossingen. Zo zetten we in op het helpen van klanten bij het maken van een duurzamere keuze, dus op het labelen, uitlichten en goed vindbaar maken van assortiment. Bijvoorbeeld door de inmiddels tien keurmerken die live staan, door het filter waarmee je kunt selecteren op artikelen die voldoen aan ‘hoogstaande’ duurzaamheidskeurmerken.

Duurzaamheidsprojecten in e-commerce

Duurzaam werken is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van e-commerce. Iedereen vraagt erom en werkt eraan mee, van de werkvloer, de directie tot onze klanten en partners. Onze klanten vinden het belangrijk. En voor zowel ons als andere retailers geldt, als we er niet in mee bewegen snijden we onszelf in de vingers en dat betekent een nadeel als over een aantal jaren ook de wetgever met steeds meer regels komt om verduurzaming af te dwingen en de CO2-uitstoot terug te brengen. Vandaar dat wij er nu bewust mee bezig zijn.

Stijgt CO2-uitstoot door e-commerce?

Die stelling kan niemand hardmaken. Echter zal online e-commerce blijven groeien, daar kunnen we niet meer om heen. Wat wel belangrijk is: de efficiency van onze pakketdistributie is nu al erg hoog. Onze partners gebruiken software om de optimale bezorgroutes samen te stellen, schakelen distributiepartners in die hun bezorgauto’s en -methodes vergroenen. De hele sector creëert in totaliteit steeds meer afhaalpunten in woonbuurten, waardoor het aantal autobewegingen afneemt. In de basis is het simpelweg efficiënter om de bezorging door bedrijven te laten doen, dan door particulieren die met oude en vervuilende auto’s slechts hun eigen pakketje ophalen.

Hele sector moet meedoen

Ook ondernemers die samenwerken met bol.com en gebruik maken van de dienst Logistiek via bol.com liften mee met de duurzame innovaties die bol.com doormaakt.  Het gaat erom dat de hele sector meedoet. “Verduurzamen van e-commerce moet komen vanuit een intrinsieke motivatie. Wij merken dat hoe jonger onze medewerkers zijn, hoe belangrijker zij het vinden om bij een bedrijf te werken dat duurzaamheid belangrijk vindt. Het is dus ook een voordeel op de vergrijzende arbeidsmarkt. Vergeet ook niet dat mensen met kinderen niet alleen een groot persoonlijk belang hebben bij een duurzame toekomst, maar ook de grootste klanten zijn voor e-commercebedrijven. Gezinnen met jonge kinderen kopen door tijdgebrek immers vaak online en hebben een digitale mindset.

Concurrerende e-commerceplatforms

Ik geloof in de gekozen strategie. Meer aandacht voor de mogelijkheden die het internet aan consumenten biedt, zien wij als een belangrijke bijdrage voor de ontwikkeling van de totale e-commerce markt. Bol.com onderscheidt zich dan ook door lokale logistieke services: honderden afhaalpunten verdeeld over het land en een rijke keuze aan bezorgservices passend bij het Nederlandse en Belgische landschap, zoals ophalen en retourneren bij een bol.com afhaalpunt, vandaag besteld vandaag in huis, avondlevering en zondagslevering. En onze logistieke partners volgen nieuwe ontwikkelingen op de voet. Zowel als het gaat om nieuwe, als om meer duurzame bezorgopties.

Elektrische vloot voor distributie

Onze logistieke partners hebben plannen om hun CO2-uitstoot terug te dringen die passen binnen onze markt, bijvoorbeeld door het invoeren van elektrische auto’s en bakfietsen voor de distributie van pakketten. Met zijn allen kunnen we in deze sector echt enorme stappen zetten in het terugdringen van de CO2-uitstoot.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment