Walmart leidt markt voor boodschappen in VS in aantal klanten

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 14 aug 2019 in nieuws

Amazon is ondanks de overname van Whole Foods niet de grootste op de markt voor online boodschappen in de VS. De markt wordt beheerst door warenhuis Walmart. Die levert inmiddels boodschappen in nagenoeg iedere staat en wordt hooguit op de hielen gezeten door Instacart. Dat blijkt uit een analyse van Second Measure.

Het gat tussen Walmart en zijn grootste concurrent Instacart is erg groot: Walmart heeft 62 procent meer klanten, zij het niet in grote metropolen als New York, San Francisco en Boston. In Phoenix en Dallas daarentegen is het warenhuis marktleider.

De metingen zijn gebaseerd op het aantal maandelijkse klanten. Gemeten naar omzet zou Amazon (25,4 miljard dollar)  wel de grootste zijn.

De tien jaar oude formule Amazon Fresh verliest volgens Second Measure echter in hoog tempo marktaandeel, afgelopen juni zelfs 19 procent ten opzichte van vorig jaar. Wel worden er meer boodschappen bezorgd via Prime Now. Dat is logisch: voor Amazon Fresh betalen klanten 14,99 dollar extra per maand, terwijl bij het Prime abonnement gratis bezorgingen van andere artikelen en toegang tot Amazon Video is inbegrepen. Amazon Fresh is ook maar in 15 Amerikaanse steden beschikbaar. Prime Now in negentig steden.

De onderzoekers zien ook potentie in Shipt, dat sinds 2017 eigendom is van Target. Shipt groeide 69 procent. Het bedrijf levert boodschappen voor 20.000 winkels. Het wegvallen van Whole Foods als klant heeft nauwelijks impact op de onderneming gehad.

In Aholds Peabod lijkt daarentegen maar weinig beweging te zitten. Het bedrijf opereert hoofdzakelijk in het Noordoosten van de VS.

Toch verwacht Second Measure dat alle partijen zullen groeien. Slechts 12 procent van de Amerikanen hebben wel eens boodschappen online besteld. Het gros haalt zijn boodschappen nog gewoon bij de ouderwetse supermarkt.

Foto Pexels



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment