Zo ziet de SEO-strategie van Slimster eruit

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 30 jul 2019 in nieuws

Slimster is de snelst groeiende online vergelijker van Nederland die helpt bij het vinden van de beste deal voor verschillende producten en diensten. Maar om snel te groeien moet je wel gevonden worden. Zo ziet hun SEO-strategie eruit.

De case

De case van Slimster, door Increase, bestaat grotendeels uit creatieve en technische oplossingen voor zaken waar het bedrijf in het proces van een betere vindbaarheid tegenaan liep. Uiteraard is het belangrijk om de basis voor een goede SEO-strategie in kaart te hebben. Mede daarom heeft de focus gelegen op constante uitbereiding van relevante, data-driven content.

Over Slimster

Slimster is de snelst groeiende online vergelijker van Nederland die helpt bij het vinden van de beste deal voor verschillende producten en diensten. Slimster verdiept zich in de te vergelijken producten en diensten en deelt deze kennis objectief via koop- en prijsgidsen, reviews, handleidingen, uitgebreide productinformatie, tips en achtergrondartikelen. Inmiddels heeft Slimster meer dan 2000 geselecteerde bedrijven aangesloten, zowel groot als juist ook kleinere specialisten. Deze bedrijven variëren van webwinkel tot bouwbedrijf.

Migratie

De migratie is in hoofdlijnen opgedeeld in drie fases:

  1. Alle WordPress websites migreren naar het nieuwe maatwerk CMS. Alle losse websites zijn te benaderen via 1 backend.
  2. De ontwikkeling van Slimster.nl, het nieuwe hoofd domein. Dit liep parallel aan fase 1 en na de lancering van Slimster.nl is er doorlopend gewerkt aan het toevoegen van nieuwe content.
  3. Alle losse domeinen migreren naar Slimster.nl. Medio 2019 moeten alle websites samengevoegd zijn tot 1 platform. Dit is de huidige fase.

Voorheen bestond Slimster uit meer dan dertig losse websites zoals dakkapellen.com en televisies.nl. Nadat besloten was om deze samen te voegen tot één sterk en autoritair Slimster.nl moesten al deze losse websites geredirect worden. De pagina’s van de losse Slimster websites waren redelijk straight-forward. De echte uitdaging hierin was het migreren van de afbeeldingen.

Omdat Slimster een vergelijkingswebsite is en de gebruikers visueel ingesteld zijn, krijgt Slimster redelijk wat traffic via image search. Het doel was om dit te behouden. De vele verschillende afbeeldingen en ook verschillende formaten zorgden ervoor dat we outside of the box moesten denken. Handmatig redirecten was geen optie, maar het verliezen van de image search traffic ook niet. 

Afbeeldingen redirecten met binaire data

In een zoektocht naar verschillende opties om de afbeeldingen op de oude en nieuwe site aan elkaar te matchen zijn we uiteindelijk uitgekomen bij binaire data. Door slim gebruik te maken van technologie en de afbeeldingen om te zetten naar binaire data was het uiteindelijk wel mogelijk om afbeeldingen aan elkaar te matchen. Na verschillende tests uitgevoerd te hebben, bleek dit een betrouwbare oplossing. Voor elke match tussen afbeeldingen werd automatisch een redirect aangemaakt. Wanneer er geen match was, werd er op basis van contextuele informatie een redirect gemaakt naar de best passende pagina. Door gebruik te maken van matching via binaire data hebben we uiteindelijk honderdduizenden afbeeldingen geredirect in een handomdraai.

Tag Driven Platform

Omdat Slimster compleet gebouwd is op maatwerk zijn de mogelijkheden eindeloos. Dit voordeel hebben we gebruikt om van Slimster een tag-driven platform te maken met een single point-of-entry. Zo tonen we overal steeds de meest relevante content.

Slimme Data Driven Contentstrategie

Omdat goede content aan de basis staat van vele succesvolle SEO strategieën is hier bij Slimster veel tijd in geïnvesteerd. Het doel was om de producten en diensten zo uitgebreid mogelijk te behandelen. Door dit data-driven in te steken, konden we dit bereiken voor zowel de zoekmachine als de gebruiker.

Er is veel tijd gestoken in onderzoek naar producten en diensten. Alle diensten en producten hebben prijzen pagina’s, voorbeelden en pagina’s waarop de soorten of modellen besproken worden. Het doel was om met de gekozen onderwerpen zo breed mogelijk vindbaar te zijn en zoveel mogelijk organische touchpoints te creëren in de Customer Journey. 

Kannibalisatie

Veel content brengt ook het risico op kannibalisatie met zich mee. Ondanks dat er op strategisch niveau en bij het schrijven van de content al rekening mee gehouden is, deed kannibalisatie zich toch nog voor. Dat is een logisch gevolg van veel content met deels overlappende onderwerpen en keywords. Door dit actief te monitoren kon de kannibalisatie worden opgelost, inzet van interne links en het aanscherpen van de content stonden meestal aan de basis van de oplossing.

Conversational Search & Voice Search

In de content strategie is conversational search altijd een belangrijk onderdeel geweest. Aan de basis van de content creatie staat dan ook het beantwoorden van vele vragen die consumenten hebben. Hierdoor is Slimster niet alleen beter vertegenwoordigd in verschillende fases van de customer journey, ook heeft Slimster hierdoor vele featured snippets weten te bemachtigen wat op zijn beurt weer voor extra zichtbaarheid in de zoekresultaten heeft gezorgd.

De volgende stap die daarin genomen is, is een Google Assistant integratie die we hebben gebouwd met Dialogflow. Deze is nu nog heel simpel maar we hebben op de roadmap staan om een API-koppeling te maken zodat direct vanuit de Google Assistant een offerte kan worden aangevraagd.

Schaalbaarheid

Schaalbaarheid was een van de belangrijke waarden binnen de strategie van Slimster. Omdat Slimster veel verschillende producten en diensten heeft is schaalbaarheid van belang. Dit is medebepalend geweest voor de gemaakte keuzes bij de migratie en het opzetten van het tag-driven platform.

Resultaten

Niet geheel onbelangrijk is wat de case heeft opgeleverd. Door de integrale aanpak bijvoorbeeld het laten aansluiten van de Meta Data, zagen we flinke toenames in CTR. Ook is de organische traffic in een half jaar tijd bijna verdubbeld terwijl de migratie nog in de laatste fase zit, de content nog niet helemaal perfect staat en Google nog niet alles heeft verwerkt. De resultaten zijn veel belovend, op basis van forecasting verwachten we eind dit jaar een stijging in organische traffic van 400 procent.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment