Matthias Scholten RTL’s nieuwe wapen tegen Netflix

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 19 jul 2019 in nieuws

Matthias Scholten verlaat RTL Nederland om voor het hoofdkantoor de nieuwe tak Format Creation Group op te tuigen. Dat moet videoformats gaan ontwikkelen die exclusief voor RTL zijn, om de zendergroep te wapenen tegen concurrentie van Netflix, Disney en Amazon.

De Format Creation Group, intern aangeduid met FC Group, wordt een autonome eenheid binnen de mediagroep. Scholten gaat komende maanden een klein creatief team om zich heen verzamelen van vijf à zes man. Gefinancierd door RTL Nederland, RTL Deutschland en Groupe M6 gaan zij nieuwe formats verzinnen.

De formats, voor televisie en RTL’s eigen online kanalen, worden exclusief voor de Europese zendergroep gemaakt. De productie kan per land bij een ander bedrijf liggen, maar het intellectueel eigendom is in handen van RLT Group.

Managing director Matthias Scholten rapporteert aan Andreas Fischer, RTL Group’s hoofd Business Development.

De nieuwe tak zal vanuit Nederland opereren en richt zich puur op non-scripted ‘big entertainment’, realityshows bijvoorbeeld.

Format Creation Groups oprichting is een defensieve stap. Online giganten als Netflix, Disney en Amazon investeren honderden miljoenen euro’s in de productie van eigen series en films. Dat betekent dat die nooit elders op de markt komen voor andere zenders.

Scholten: “Productiebedrijven besluiten steeds makkelijker om hun succesvolle shows terug te trekken bij tv-zenders. Of ze verhogen de prijzen. Met de komst van nieuwe streamingdiensten wordt het ook moeilijker om bewezen successen aan te schaffen voor onze tv-kanalen.”

“We werken voor tv en online. Met de inzichten van de VOD-platformen leren we waar we onze creatieve processen moeten beginnen.”

De nieuwe tak wordt gezien als een toevoeging op RTL’s internationale rechtenhuis Fremantle.

RTL Group investeert jaarlijks 3,5 miljard euro in content. Hoe groot de investeringen in Format Creation Group zijn, kon de woordvoerder in deze fase niet aangeven.

De Duitsers zijn op meerdere fronten actief zich te wapenen tegen de concurrentie van de online giganten. Dat is ook de reden dat de MCN-activiteiten uit Scandinavië, de Benelux en Duitsland worden samengevoegd onder het een label van Divimove. Daarnaast wordt achter de schermen gewerkt aan de bouw van een gedeelde technische infrastructuur voor de VOD-platformen in de afzonderlijke RTL-landen.

De functie van directeur Content, Scholtens vorige werk, is sinds februari in handen van Peter van der Vorst.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment