Topman WPP: ‘Eerst mobiel, dan social media’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 09 jun 2011 in nieuws

“Als klanten mij vragen wat ze moeten doen, mobiel of social media dan adviseer ik mobiel.” Topman Mark Read van WPP Digital ziet in de komende jaren de meeste kansen op dit front.

“De komende tien jaar worden voor marketeers net zo uitdagend als de eerste fase van het bestaan van het web. Er liggen nog grote uitdagingen, maar nog grotere kansen.” Read was vanochtend een van de sprekers op het Interact-congres van IAB Europe in Barcelona.

“Het is niet de vraag of mobiel internet een succesvol kanaal is om reclame te maken. Ik denk dat er een disconnect ontstaat tussen de ouderwetse manier van adverteren en de nieuwe vorm van marketing.” Hij schetst een situatie waarin marketing meer dienbaar is aan de consument, niet gericht op het overweldigen met commerciële berichten, maar onderscheidende service bieden.

“Autofabrikant BMW stuurt in Duitsland bijvoorbeeld een dag voordat het gaat sneeuwen een sms naar zijn klanten. Ze krijgen het aanbod om winterbanden onder hun auto te laten zetten, wat verplicht is bij sneeuwval in Duitsland. Dat leidde tot 20 à 30 procent meer extra omzet bij dealers. Vente Privée is een ander voorbeeld. Van dit Franse e-commercebedrijf is bekend dat ze tien procent van de omzet realiseren met handel via een iPhone-app.”

Hij omschrijft het mobiele kanaal als een middel om het bedrijfsleven in zijn geheel te transformeren. Dat kunnen social media als Twitter in Facebook niet in zijn optiek.

De sociale mediakanalen zijn meer gericht op reclame (Twitter) en marketing (Facebook) maar bieden niet de inherente om hele bedrijfstakken en -processen op de schop te nemen. “Ik spreek niet tegen dat social media groot worden. Steeds meer van onze klanten vragen ernaar. Maar we zitten als branche nog in fase één van de inzet ervan. Wat ontbreekt zijn goed middelen om resultaat te meten en goede, creatieve vormen voor communicatie met consumenten.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment