Thuisbezorgd test nieuw verdienmodel

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 18 jul 2019 in nieuws

Thuisbezorgd.nl test een nieuw verdienmodel waarbij restaurants gaan betalen voor de positie van hun vermelding. Hoe meer ze betalen, hoe hogere ze in het overzicht of een subcategorie verschijnen.

Het betreft vooralsnog een proef maar, zo vertelt een werknemer van het bedrijf aan RTL Z, het ziet ernaar uit dat het deze commercieel zal worden uitgerold.

Thuisbezorg noemt de nieuwe reclameoptie TopRank. Net als AdWords bij Google betalen bedrijven ook op de restaurantsite een x-bedrag voor een hogere positie in een overzicht. Hoe hoger de positie op de pagina, hoe meer deze kost.

TopRank zou realtime werken, wat inhoudt dat restaurants tot op de minuut of het uur nauwkeurig kunnen aangeven wanneer ze minimaal op welke positie willen staan. Het gevolg is dat de prijs voor de topposities bij schaarste – dus op piektijden – drastisch kan stijgen.

Een deelnemer aan de proef vertelt aan RTL Z dat het voor de consument niet duidelijk is of een restaurant heeft betaald voor een toppositie in het resultatenoverzicht of niet.

Het is verder niet duidelijk of en welke analyticstools horeca-ondernemers krijgen van Thuisbezorgd of het rendement van hun investering te berekenen.

Horeca-ondernemers klagen al langer of de naar hun idee hoge commissies die ze moeten betalen aan het Nederlandse label van Takeaway.com. Het is niet duidelijk of de introductie van TopRank variatie gaat brengen in de hoogte van de gevraagde commissie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment