Wat is het potentieel van AI in de consumentengoederenindustrie?

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 12 jul 2019 in nieuws

Nooit eerder konden bedrijven zoveel over hun klanten te weten komen – en deze kennis gebruiken voor de ontwikkeling van intelligente oplossingen. Om uw bedrijf te laten groeien en relevant te blijven, is het noodzakelijk AI te omarmen. De impact van artificial intelligence (AI) op de consumentengoederenindustrie kan niet worden overschat. Maar waar te beginnen?

“Je kunt AI zien als een instrument waarmee je data en kennis kunt omzetten in waarde”, zegt Naser Bakhshi, Director Artificial Intelligence bij Deloitte. “Door data en kennis te combineren in algoritmen en tools kun je cognitieve oplossingen ontwikkelen die echte waarde opleveren”, legt Bakhshi uit. “Je zou AI ook kunnen omschrijven als inzicht op een hoger niveau en een manier om betere beslissingen te nemen, en ook nog eens sneller”, voegt Patrick Schunck toe, partner en expert op het gebied van de consumentengoederenindustrie. “Uiteindelijk leer je je klanten beter begrijpen door AI. Zo kun je diensten en producten op maat aanbieden, groei mogelijk maken en jezelf onderscheiden van de concurrentie.”

Praktische AI-toepassingen voor de consumentengoederenindustrie

In de figuur hieronder zie je mogelijkheden om AI toe te passen in de consumentengoederenindustrie. Ze zijn gerangschikt op basis van de vier categorieën waarin we cognitieve technologieën onderverdelen: robotische procesautomatisering (RPA), taaltechnologieën, machine learning en computervisie.

AI

Een relatie met de klant creëren

Hyperpersonalisatie is volgens Bakhshi een van de hot topics en strategische thema’s in de consumentenmarkt. “Als je kijkt naar bedrijven die zich bezighouden met sportartikelen en kleding, of naar grote warenhuizen, zie je dat het steeds belangrijker wordt om een relatie met de klant als een ‘segment-of-one’ op te bouwen. Daarom moeten producenten van consumentengoederen AI omarmen: het is de enige manier om je klanten te begrijpen op basis van feiten.”

Denk bijvoorbeeld aan gezondheidsapps van sportbedrijven, die bewegingsgegevens verzamelen. Met behulp van AI kunnen die gegevens aan elkaar worden gekoppeld en met elkaar worden vergeleken. “Vervolgens kan een model persoonlijk advies genereren, bijvoorbeeld wat op basis van gewoonten, gedrag, voorkeur en activiteiten de beste voeding voor iemand is”, legt Bakhshi uit. Dit gebeurt nu al voor de spelers van een grote Nederlandse voetbalclub en de renners van een professionele Nederlandse wielerploeg. “Winkelbedrijven, modebedrijven, gezondheidsbedrijven en natuurlijk technische bedrijven houden zich hiermee bezig”, vervolgt Bakhshi. “Het is het begin van een volledig nieuw ecosysteem, waarin verschillende bedrijven worden gecombineerd, mogelijk gemaakt door AI.”

Bijblijven om relevant te blijven: bedrijven kunnen niet langer om AI heen

“Artificial Intelligence zal niet ineens de nieuwe norm zijn, maar de ontwikkeling van de technologie gaat snel”, zegt Schunck. De vraag is niet zozeer of een bedrijf AI gaat gebruiken, maar eerder wanneer. “Een bedrijf dat over een paar jaar nog concurrerend en relevant wil zijn, moet echt met AI aan de slag. En dat is een verandering met grote gevolgen; je zou het zelfs een keerpunt kunnen noemen”, vervolgt Schunck. “AI verandert alles. In het dagelijks leven van consumenten neemt AI een belangrijke plaats in, en dat zou voor bedrijven ook zo moeten zijn. Daarom willen we bedrijven laten zien wat de mogelijkheden zijn en laten we ze een gestructureerd proces doorlopen.”

“Om bedrijven te helpen bij het onderzoeken hoe ze AI kunnen inzetten, heeft Deloitte de methode AI-driven business models ontwikkeld”, zegt Bakhshi. “Deze methode biedt een end-to-end-benadering. Een bedrijf waarbij het idee leeft: ‘we zouden wel meer willen weten over hoe AI waarde kan leveren’, begeleiden we tot aan de ontwikkeling van prototypes en opschaling van de gecreëerde oplossingen. In deze benadering onderzoeken we de vragen die bij het bedrijf leven, kijken we waar AI zou kunnen worden ingezet, gaan we na of een AI oplossing haalbaar is en, ten slotte, of de organisatie er klaar voor is om AI te gebruiken.

Artificial intelligence in de praktijk: waar zijn grote bedrijven op dit moment mee bezig?

Carlsberg test AI om nieuwe biersmaken te ontwikkelen. Tot voor kort werden smaken en aroma’s getest met behulp van chromatografie en spectometrie, twee omslachtige en tijdrovende technieken. Het kon wel acht maanden tot twee jaar duren voordat met deze technieken een nieuwe smaak was ontwikkeld. Maar toen kwam Carlsberg met ‘The Beer Fingerprinting Project’, het meest recente onderzoeksproject van de onderneming, waarin sensoren op basis van AI worden gebruikt die de smaken en aroma’s van bier snel kunnen detecteren.

Met deze sensortechnologie voor smaakbepaling kan de tijd die nodig is om een nieuwe biersmaak te ontwikkelen, met wel dertig procent worden teruggebracht. Carlsberg hoopt met deze technologie sneller dan voorheen nieuwe biersmaken op de markt te kunnen brengen. Het succes van dit project kan de deuren openen voor vergelijkbare toepassingen in andere sectoren, bijvoorbeeld de farmaceutische en voedingsindustrie.

Estée Lauder maakt gebruik van een gepatenteerd gezichtsherkenningsprogramma op basis van AI om een chatbot te ontwikkelen die online klanten helpt hun ideale lipstick te kiezen en te kopen. De chatbot is toegankelijk via Facebook Messenger en biedt zowel online als mobiele gebruikers de mogelijkheid interactief kennis te maken met de exclusieve lipsticks van Estée Lauder. Ook neemt de chatbot een quiz af bij de klanten en geeft ze vervolgens een persoonlijk kleuradvies.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment