Albert Heijn digitaliseert prijskaartjes winkelschap

Geen reacties
Tags:
Posted 12 jul 2019 in nieuws

De papieren prijskaartjes gaan er uit bij de versafdelingen van Albert Heijn. Tegen het einde van dit jaar gaan 150 winkels om. Uiteindelijk kan de supermarktketen dynamisch product- en prijsinformatie laten zien die varieert met beschikbaarheid en moment van de dag of week.

Volgende week wordt een begin gemaakt met het vervangen van de oude door de nieuwe prijskaartjes, meldt Distrifood.

In eerste instantie, zo licht de grootgrutter aan Emerce toe, gaat er om dat klanten altijd de juiste prijs zien, zowel de reguliere prijs als de bonusaanbiedingen. “In de winkel kunnen de elektronische schapkaarten bepaalde processen versimpelen. Bijvoorbeeld voorraad tellen of het laten knipperen van alle bonusaanbiedingen zodat daar de bonuskaartjes geplaatst kunnen worden. Ook kan op de elektronische schapkaarten worden aangegeven dat een product tijdelijk uit het assortiment is.”

De leverancier van de op e-ink gebaseerde prijskaartjes kon de woordvoerder kort voor publicatie van dit artikel niet vertellen. In jargon wordt dit soort labels electronics shelf labels of ook wel ESL genoemd. Bij de kassaloze AH To Go’s worden die al gebruikt. De vraag naar e-inklabels is enorm. Het bedrijf E-Ink uit Taiwan verkoopt meer van dit soort schermpjes voor winkelschappen dan voor e-readers.

Op termijn wil AH meer met de kaartjes doen dan alleen de prijs vertellen. Wat dat exact inhoudt, wil het bedrijf niet vertellen. Het lijkt wel uitgesloten dat winkels eigen prijsbeleidstrategieën gaan voeren. “Het prijsbeleid blijft zoals het is: landelijk. Het biedt wel kansen om, zoals we nu in Zandvoort doen, producten af te prijzen op basis van de houdbaarheid om zo voedselverspilling tegen te gaan.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment