3 manieren om de waarde van een blogpost te bepalen

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 11 jul 2019 in nieuws

Alleen al in Nederland worden meer dan 300.000 nieuwe blogposts per maand geschreven. Als consument volgen wij bloggers en influencers voor inspiratie op bijna elk gebied. Van mode, reizen tot foodblogs en technologie. Men gebruikt blogs om kennis te delen, reviews van producten te doen en het vertellen van inspirerende verhalen. Maar hoe meet je waarde van al die content?

Waarom zijn blogs waardevol?

Samenwerken met bloggers en influencers kan waardevol zijn voor je merk. Zeker als je weet dat mensen steeds minder televisie kijken en zich steeds meer oriënteren op het gebied van nieuwe producten door het lezen van blogs en social media.

Marketeers zelf geven ook aan hoe belangrijk blogs nog zijn voor de marketingmix. Volgens 53 procent van de contentmarketeers is bloggen voor hen de meest belangrijkste marketingtactiek. Het is belangrijk omdat blogs vaak de eerste manier zijn om potentiele klanten in de marketingfunnel te krijgen.

Waardebepaling toen en nu

De grote vraag blijft in veel gevallen voor bloggers en adverteerders wat deze samenwerking waard is. Jan Kuper heeft in 2014 ook geprobeerd de waarde van een blogpost te berekenen.

In 2014 is er ook vanuit bloggers geprobeerd om de waarde van een blogpost te berekenen. De consensus is sindsdien dat een blogger een starttarief van vijftig euro kan vragen en per duizend bezoekers tien euro erbij.

Berekening van content

Met de kennis van toen was het een goede aanzet om tot een waarde te komen. Destijds was er veel minder data beschikbaar over de performance van blogs en hebben de samenwerkingen tussen bloggers en merken de afgelopen paar jaar een enorme vlucht genomen.

Doordat mensen steeds meer blogs zijn gaan lezen en de adverteerders de mensen daar willen bereiken is de roep om meer transparantie en duidelijkheid toegenomen. Probleem van adverteerders is wat kost een blogpost, wat is het bereik van de websites precies en hoeveel levert het me op aan lezers of klanten?

Om hier duidelijkheid in te verschaffen heeft LinkPizza sinds 2016 data verzameld van meer dan 15.000+ campagnes. Om alle metrics goed te berekenen hebben wij de tool Google Bigquery gebruikt, dat ons de mogelijkheid gaf de verschillende databronnen te combineren, op te slaan en samen te voegen. Op deze manier kunnen wij de data uit het systeem van LinkPizza verrijken met data uit Google Analytics en de advertentiedata van Google en Facebook. 

Op basis van alle beschikbare data zijn wij tot drie verschillende manieren gekomen om de waarde van een blogpost te definiëren: uniek bereik, impressies en SEO-rankings, ook wel vindbaarheid genoemd.

Door de drie onderstaande manieren van website-waardebepalingen kunnen adverteerders en bloggers zelf kijken welke metrics het meest relevant zijn voor de situatie of campagne.

Manier 1: op basis van uniek bereik

Met de huidige versplintering van het medialandschap is effectief en uniek bereik een kritisch doel geworden voor adverteerders. Daarom is bereik binnen bepaalde niches enorm waardevol voor adverteerders. Wij hebben een berekening op basis van data gemaakt om deze waarde te kwantificeren.

Uniek bereik wordt in LinkPizza gemeten en staat voor het aantal bezoekers wat binnen een bepaalde periode de site bezoekt. Uit onderzoek van Statista.com blijkt dat dit voor adverteerders het meest belangrijke doel is. 

Manier 2: op basis van website-impressies

De tweede manier om de waarde van een blogpost te berekenen is op basis van website-impressies (ook views genoemd). De definitie van impressies is hoeveel keer de website in totaal per maand is bekeken.

Google werkt ook met de term impressies als adverteerders willen adverteren op het Google display netwerk. Dit is dus al een goede indicatie wat een impressie waard is. Als je via het Google Display netwerk impressies wil inkopen dan betaal je gemiddeld 2,5 euro per duizend impressies.

Uiteraard zijn website-impressies meer waard. De echte waarde hebben wij berekend op basis van de beschikbare data uit alle bronnen. In onderstaand tabel zie je de uitkomsten van de berekening.

Manier 3: op basis van SEO-rankings vindbaarheid 

De derde manier om de waarde van een blogpost te berekenen is op basis van SEO-rankings. De SEO-rank is vooral belangrijk voor bloggers. Want hoe hoger een blog rankt via Google hoe meer traffic de blogs krijgen. Google geeft aan dat een hoge SEO-rank ook komt door het aantal backlinks die verwijzen naar een domein. Dit betekent over het algemeen dat hoe meer sites naar een blog ranken hoe meer vertrouwen het blog krijgt van Google.

Dit vertrouwen is ook weer belangrijk voor merken. Want als merken op betrouwbare blogs zichtbaar zijn, dan zal het aanzien van die merken ook weer stijgen. Tot en met 2007 gebruikte Google een eigen normering: de Google-Pagerank. Toen Google daarmee stopte zijn drie bedrijven in het gat gesprongen. Hieronder vind je de rankings van de drie bedrijven.

Ahrefs Domain Rank

Ahrefs is in korte tijd de nummer één tool voor SEO-specialisten geworden. De meeste mensen prijzen hun technologie en de feit dat Ahrefs de grootste database heeft met websites. Vandaar dat veel SEO-specialisten en bloggers de voorkeur aan deze tool geven.  

Moz Domain Authority

MOZ wordt meer door marketeers dan door SEO-specialisten gebruikt. Dit komt doordat MOZ gebruiksvriendelijk is en je de metrics makkelijk uit kunt leggen.

Majestic Trust Flow

De laatste SEO-tool uit het rijtje: Majestic is in Nederland nog niet heel bekend, maar zeker geen kleintje. Ze tracken minder sites dan Ahrefs, maar de database van Majestic is groter dan die van MOZ. En de mentions tool van Majestic geniet veel aanzien bij SEO-specialisten.

Verschil in categorieën en doelgroep

Zoals eerder genoemd zijn sommige blogcategorieën meer waarde dan andere. Sommige doelgroepen zijn lastiger te bereiken. Om dit inzichtelijk te maken hebben wij het uit de data gedestilleerd. Je kunt dus de tabel nemen die het beste bij je situatie past en daar deze percentages overheen doen.

 

Extra vragen bij hoog engagement

Het gemiddelde engagement-rate op blogs en Instagram-posts zijn een hot topic onder marketeers. Hoewel dit veel beter te meten is bij een Instagram-post zie je dat sommige blogs meer engagement genereren dan andere blogs. Wij denken dat als je blog iets meer mag vragen als je blog veel comments genereert. Je kunt dit meenemen in de onderhandelingen.

Extra vragen bij intensieve samenwerking

Uiteraard is elke samenwerking anders. Er zal altijd een verschil zijn in hoe mooi de site is, welke influencer(s) erachter zitten, hoe het artikel geschreven is en hoe lang de samenwerking duurt. Door een vaste samenwerking aan te gaan, kunnen adverteerders en bloggers een synergie creëren.

Deze berekeningen kun je als richtlijn nemen, maar de advertentiemarkt is uiteindelijk een vrije markt. Om de markt inzichtelijk te maken hebben bloggers een mediakit. 

In de mediakit zie je een transparant overzicht van alle belangrijke metrics van de kanalen van de blogger of influencer. Uiteindelijk is het aan de blogger en adverteerder wat zij samen bepalen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment