Cross Media Café Live is Life: ‘Je kunt geen week wegblijven’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 10 jul 2019 in nieuws

Live is een belangrijk genre geworden voor de video- en tv-sector. Niet alleen voor het grote scherm, maar ook online. Op Cross Media Café Live is Life van Media Perspectives en Beeld en Geluid in Hilversum deelden dinsdag onder andere Fox, NPO en Ex Machina hun ervaringen op dit gebied.

Videosite Twitch met wereldwijd 45 miljoen kijkers is vooral bekend van de games die gebruikers spelen en die rechtstreeks door duizenden belangstellenden kunnen worden gevolgd. Maar iedereen kan er, via een eigen kanaal, uitzendingen maken over elk denkbaar onderwerp, en daar publiek bij verzamelen. Dat was in het begin ook de opzet van wat toen nog Justin.tv heette.

De Nederlandse Shanna Nina (die eigenlijk Zwart heet) verdient haar boterham deels via Twitch, waar ze ooit verzeild raakte na een diepe depressie. Tegenwoordig speelt ze er bijna dagelijks games en maakt ze (niet onverdienstelijk) muziek. Geld komt deels binnen via abonnees die haar een vast bedrag per maand betalen, maar het vergt wel veel van haar, zo moest ze toegeven. In de zes jaar dat ze dit doet heeft ze maar een week vakantie genomen. “Je kunt geen week wegblijven. Als je op internet even niet meer zichtbaar bent, vergeten ze je zo. Dan kost het enorm veel tijd om je volgers weer terug te krijgen. Ook als je niet live bent moet je voortdurend via onder meer Twitter en Facebook laten blijken dat je er nog bent.”

Het is volgens Shanna belangrijk om je te onderscheiden. “Het heeft geen zin om via Twitch Fortnite te gaan spelen, dat doet iedereen al.” Ook vond ze het lastig om sponsors te vinden. “Logitech Nederland vond het bezwaarlijk dat ik alles in het Engels deed, terwijl Logitech Internationaal weer verwees naar de Benelux.” Inmiddels ‘vlogt’ Shanna ook in het Nederlands, met Britt Dekker imitaties.

Foto Shutterstock



De Twitch-formule heeft Jeroen Doucet (Ex Machina Group) ook geïnspireerd. Hij gaf een overzicht van de laatste ontwikkelingen rond live interactie in de combinatie televisie, mobiel en online. Hij ziet mooie kansen om het Eurovisie Songfestival dat volgend jaar vanuit Nederland wordt uitgezonden te costreamen zoals dat op Twitch al gebeurt met bepaalde sportwedstrijden. “Je kunt je eigen publiek verzamelen door op eigenzinnige wijze commentaar op het songfestival te geven.”

Innovatie vindt ook steeds vaker plaats tijdens klassieke registraties van grote live-evenementen. United voegde bijvoorbeeld virtueel brullende dinosauriërs en elkaar schietende Star Wars ruimteschepen toe tijdens de Avond van de Film met het Metropole Orkest. Zowel voor de 11.000 bezoekers als voor de tv-kijkers thuis, kwam de filmmuziek tot leven dankzij augmented reality. Bij de eerste klanken van de soundtrack van Jurassic Park ging het dak van de Ziggo Dome virtueel open.

De techniek voor live-evenementen ontwikkelt zich snel. Peter Bruggink (NEP Europe) vertelde over de laatste ontwikkelingen van live video en remote editen. In plaats van studio’s door het hele rand te rijden, heeft NEP in Hilversum een centrale studio ingericht. Cameramensen moeten nog wel ter plekke aanwezig zijn om mooie bewegingen te kunnen maken. “Met camera’s op afstand lukt dat momenteel minder goed.”

Een grote uitdaging blijft het overdragen van beelden voor VR. Maarten van der Lee van TiledMedia vertelde dat dit vooral komt door de enorme hoeveelheid data die je moet transporteren, data waarvoor ook kosten moeten worden betaald. “4K klinkt leuk voor doorsnee televisie, maar bij VR zit je zo dicht op het beeld dat je de pixels maar al te goed ziet. Dus moet je naar een hogere resolutie en dan heb je het al gauw over 16K. Qua bandbreedte heb je dan wel een probleem, zeker als je thuis via wifi wilt kijken.”

De technologie van het bedrijf maakt slim gebruik van het feit dat je in een VR-bril altijd maar een klein deel van de wereld om je heen ziet. En dus wordt alleen daar de hoogste resolutie getoond. De technologie van Tiledmedia geeft VR-distributeurs een besparing van 80 procent in bandbreedte en in de distributiekosten.

Het Rotterdamse bedrijf slaagde erin de Britse FA Cup live te streamen in 8K, evenals basketbalwedstrijden van Deutsche Telekom. De onderneming maakt geen geheim van zijn ambities. “Ik kan niet zeggen met wie we in gesprek zijn,” vertelde Van der Lee desgevraagd. “Maar de Olympische Spelen zouden we graag in VR willen uitzenden.”





Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment