Column: Reclamecadeautje

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 09 jul 2019 in nieuws

Deze lente werd duidelijk dat de Haagse coalitie van plan is alle tv-commercials voor acht uur ‘s avonds en alle online reclame bij de NPO te schrappen. Daarmee wordt een weeffout uit de jaren zestig voor een klein deel rechtgezet. Ons toch al unieke publieke bestel hinkt immers op twee gedachten: redactioneel onafhankelijk maar ook deels commercieel gefinancierd.

In 1965 viel het kabinet Marijnen nog op het omroepbeleid maar twee jaar later werd toch de eerste tv-commercial uitgezonden. Daarmee kregen adverteerders de destijds door hen fel begeerde exposure, maar werd tegelijkertijd puur commerciële televisie nog 22 jaar buiten de deur gehouden. Een typisch Nederlandse polderoplossing.

Zo voelt ook dit voornemen: niet alle reclame wordt geschrapt, alleen die voor acht uur ‘s avonds. De lucratieve uren in prime-time blijven vooralsnog omlijst met commercials. Neem van mij aan dat de directies van RTL en SBS (Talpa) desondanks een voorzichtig vreugdedansje om de tafel hebben gedaan en er een mooie fles wijn op hebben opengetrokken. Zij hebben namelijk een cadeautje van een kleine zestig miljoen euro in het vooruitzicht, het bedrag dat niet meer bij de STER maar bij hen zal worden besteed,.

En dat zou nog wel eens meer kunnen worden, omdat in de plannen NPO 3 een ruim venster met regionale programma’s krijgt. Die worden vooral bekeken door bejaarden. Je weet, het commercieel minst aantrekkelijke deel van de bevolking. Waardoor de zender zeker op prime time veel minder STER-inkomsten gaat opleveren.

De plannen van de coalitie zullen er ook toe leiden dat de vooravond voor SBS en RTL ineens veel belangrijker wordt, omdat er voor hen simpelweg meer geld valt te verdienen. SBS zal daarop hoog gaan inzetten om een deel van die belangrijke uren op RTL te veroveren. Ook al wordt er steeds minder lineair gekeken, het ‘doorkijkeffect’ is nog steeds belangrijk. Een hoge kijkdichtheid in de vooravond heeft impact op prime time. Meer marktaandeel tussen acht en elf uur ‘s avonds betekent meer omzet, meer winst en een fors hogere waardering. 

SBS en RTL zijn relatief kleine spelers in het internationale mediageweld en vooral SBS is een potentiële overnamekandidaat. Dan is een cadeautje van tientallen miljoenen omzet heel erg prettig.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment