Jort Wassenaar (Monsterboard): ‘We zijn al lang geen advertentieverkopers meer’

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 06 jul 2019 in nieuws

Monsterboard lanceert een nieuwe app voor werkgevers: Monster Studios. Daarmee kunnen bedrijven videovacatures opnemen, bewerken en publiceren via hun smartphone. Belangrijk om de bedrijfscultuur beter over te brengen, zegt Managing Director BeNeLux UK & IE Jort Wassenaar.

Eind 2018 lanceerde Monsterboard Monster Studios in de Verenigde Staten. En begin 2019 namen ook enkele honderden klanten in Europa deel aan een bètaprogramma. In de VS zijn sindsdien meer dan tweehonderd videovacatures gemaakt en geplaatst en nu is de gratis dienst ook in onze contreien beschikbaar. “Wat je ziet is dat de eerste probeersels over het algemeen iets te vlak zijn”, signaleert Wassenaar. “Daarin begeleiden we bedrijven graag.”

Onderzoeken wijzen uit dat kandidaten een grote meerwaarde zien in de inzet van video bij sollicitaties. Niet alleen door het voordeel van het meesturen van een eigen video bij hun sollicitatie, omdat ze dan meer kunnen laten zien van hun karakter en interesses, ook vanwege de kansen voor werkgevers om een meer waarheidsgetrouwe indruk te geven van de potentiële werkplek. Wassenaar: “Video’s van kandidaten doen we echter nog niet. Recruiters kijken gemiddeld zo’n dertig seconde op een cv. Het zou erg bewerkelijk worden als je honderden video’s moet bekijken.”

Zoekmachine
De arbeidsmarkt kampt met een personeelstekort en Monsterboard wil met name het selectieproces verder verfijnen. In de nabije toekomst wellicht met kunstmatige intelligentie, maar daarover kan Wassenaar nog niet veel vertellen. “Banen vergelijken kan nog een stuk beter.”

Hij is begin april gestart als directeur van Monsterboard Benelux, Verenigd Koninkrijk en Ierland. De opvolger van Ulrich Biebaut was eerder directeur Sales en Marketing bij The Netherlands Board of Tourism & Conventions in New York en was als Vice President Global Client Solutions bij Randstad verantwoordelijk voor het onderhouden van bestaande klantrelaties en het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers. Ondanks dat zijn achtergrond bij Randstad ligt, heeft Wassenaar weinig overleg met het uitzendbureau, al enige tijd het moederbedrijf van het Amerikaanse Monsterboard. “We zijn een zelfstandige organisatie.”

Hij heeft zich in elk geval voorgenomen om de nadruk te leggen op nieuwe digitale ontwikkelingen. In een vooruitblik noemde Monsterboard begin dit jaar dat chatbots, WhatsApp, voice search en video een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het recruitmentproces. Iets wat door activiteiten van verschillende spelers in de branche wordt onderschreven. De lancering van een aparte zoekmachine SearchMonster moet daarbij concurrenten als Google for Jobs op afstand houden.

Profileren
Ook wil Wassenaar het aandeel journalistieke content, achtergrondverhalen die niet eens per definitie hoeven te gaan over de arbeidsmarkt, vergroten. Monsterboard wil zich met die kennis meer profileren. Wat volgens de Managing Director nodig is, omdat de concurrentie onder jobboards moordend is.

Maar de belangrijkste ontwikkeling is toch employer branding, stelt hij. Oftewel het gezicht van de onderneming. Daar sluit het nieuwe videoproduct naar eigen zeggen perfect bij aan. “We adviseren werkgevers hoe ze zich het beste kunnen profileren. Monsterboard bestaat 25 jaar. We zijn allang geen advertentieverkopers meer, maar adviseurs.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#172).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment