Amazon beïnvloedt 31% Duitse detailhandel

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 05 jul 2019 in nieuws

De invloed van Amazon op de Duitse non-food detailhandel is nog groter dan werd aangenomen. Het bedrijf is al goed voor meer dan de helft van alle e-commerce, maar blijkt nu ook eenderde van alle detailhandel te beïnvloeden.

Daarbij gaat het om direct invloed en indirecte invloed, zo laat marktonderzoeker IFH Köln zien in het nieuwe onderzoek ‘Gatekeeper Amazon’.

Vrijwel alle Duitse online shoppers (94%) koopt wel eens op Amazon.de, zowel bij het bedrijf zelf of de tienduizenden aangesloten derde partijen die er hun spullen in de schappen leggen. Die laatste groep zou voor 17 miljard euro omzet hebben geboekt vorig jaar.

Verkopen op Amazon staat natuurlijk voor ‘directe invloed’ in het IFH-rapport, maar de indirecte invloed is ook groot. Miljoenen Duitsers gaan namelijk eerst naar Amazon voordat ze de fysieke winkelstraat in trekken om daar hun spulletjes te kopen. Het e-commerceplatform is dus ook een uiterst relevante informatiebron. Consumenten zoeken er productspecificaties, -typen en lezen er recensies. Informatie op Amazon ondersteunt aankoopbeslissingen voor transacties in de offline wereld.

De onderzoekers hangen daar ook een cijfer aan: Amazon beïnvloedt 31 procent van de Duitse detailhandel. Bij zeven procent daarvan betreft het handel op het platform zelf, de overige 24 procent staat voor effecten in de offline wereld of online maar dan buiten Amazon.de.

Bij 27 procent van de offline aankopen is er vooronderzoek gedaan op Duitsland leidende e-commerceplatform. In de productcategorie CE & Elektro is dat 44 procent.

Over de invloed van bol.com zijn, ter vergelijking, geen cijfers bekend.

Foto: mini malist (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment