Online mediabestedingen Nederland naar 962 miljoen euro

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 06 jun 2011 in nieuws

Adverteerders gaven in 2010 weer meer uit aan reclame op internet dan aan televisiecommercials. Het gat tussen oude en media nieuwe zal alleen maar toenemen nu consumenten ook steeds minder van papier gaan lezen en hun leven ‘mobiliseert’.

De online mediabestedingen in Nederland stegen in 2010 met 18 procent ten opzichte van 2009 tot 962 miljard. De uitgaven aan digitale reclame gaan dit jaar over de 1 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek dat Deloitte uitvoerde voor IAB Nederland, waarvan de resultaten vandaag verschenen.

De specificatie:

  • Search (aanname) – 460 miljoen euro
  • Classifieds (aanname) – 179 miljoen
  • Display – 139 miljoen
  • Affiliate marketing – 119 miljoen
  • Branded content – 30 miljoen
  • Online video advertising – 15 miljoen
  • E-mailmarketing – 4 miljoen
  • In game advertising – 2 miljoen
  • Dedicated mobile/tablet advertising – 1,5 miljoen

Twaalf procent van de display-uitgaven, of 16 miljoen euro, vinden plaats met behulp van personaliseringstechnologie: behavioural targeting.

Volgens bovenstaande cijfers is internet in termen van reclamegeld al tijden groter dan televisie. Spot-cijfers laten echter zien dat er in 2010 voor 984 miljoen euro naar tv-reclame ging. Het is haasje-over tussen de twee, maar het staat vast dat online harder groeit in termen van euro’s en genoten aandacht door de consument.

Per week, zo meldt het onderzoek, zitten de gemiddelde Nederlander 9,5 uur online. Het Europees gemiddelde ligt met 7,8 uur iets lager.

De financiële sector vormt de grootste groep adverteerders (11 procent), gevolgd door de verkopers van consumentenartikelen en Telecom (beiden 10 procent). Automotive en Technologie zijn goed voor respectievelijk 9 en 6 procent van de online bestedingen. De verdeling van de overige 54 procent detailleert IAB niet in de documenten waar Emerce over beschikt.

Het CPM-model is leidend bij uitgevers. Bij affiliatenetwerken rekent men bij voorkeur naar resultaat af:

Bij uitgevers komt exact de helft van de online reclameomzet binnen via mediabureaus, 39 procent uit eigen verkoopinspanningen, 7 procent van ad exchanges en 4 procent via ad networks en saleshouses.

Als trends voor 2012 schetst Deloitte voor IAB:

  • Tijd die men bij tv en radio besteedt stabiliseert, mogelijk kleine teruggang
  • Het lezen van papieren kranten en tijdschriften blijft afnemen
  • Digitaal mediagebruik, vast en mobiel, krijgt steeds meer tijd van de consument

Aanstaande woensdag presenteert IAB Europa in Barcelona zijn onderzoek naar de Europese mediabestedingen over 2010.

Foto: bethcanphoto (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment