AP: Banken mogen betaalgegevens niet zomaar gebruiken voor reclame

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 03 jul 2019 in nieuws

ING Bank is op de vingers getikt door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over de plannen van de bank om betaalgegevens te gebruiken voor reclame. De toezichthouder roept alle banken daarom op om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing.

Recent heeft ING zijn privacystatement gewijzigd. Daarin staat onder meer dat de bank van plan is betaalgegevens te gaan gebruiken voor direct marketing-aanbiedingen, zij het alleen van de bank zelf. Als voorbeeld noemt de bank aanbiedingen nadat de klant kinderbijslag heeft gekregen. Veel klanten van ING hebben de toezichthouder daarover gebeld en gemaild.

De AP heeft aanwijzingen dat meer banken betaalgegevens van klanten verwerken voor direct marketing-doeleinden. In een brief (pdf) aan de Vereniging van Banken staan daarom spelregels voor banken als zij de betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.

In 2014 liet ING ook al een proefballonnetje op rond klantgegevens en persoonlijke aanbiedingen. Destijds wilde de bank die gegevens zelfs delen met externe partijen. De bank zag af van de plannen na scherpe kritiek van de Autoriteit Financiële Markten en het toenmalige College Bescherming Persoonsgegevens. Ook nu benadrukt de bank dat het geen concrete plannen heeft rond aanbiedingen.

‘Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels,’ zegt bestuurslid Katja Mur.

De Nederlandse banken gaan ‘graag in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over de mogelijkheden om betaaldata te gebruiken’.

De NVB ervaart naar eigen zeggen ‘een spanningsveld tussen de eisen die voortvloeien uit privacywetgeving en de verantwoordelijkheid van de banken om hun klanten te behoeden voor financiële problemen of hen te wijzen op mogelijke voordelen.’

Foto Shutterstock



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment