Nederland kijkt meer on demand tv dan live

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 18 jun 2019 in nieuws

Nieuw onderzoek van Multiscope laat zien dat het aandeel in kijkminuten voor video on demand groter is dan lineaire televisie. “Een kantelpunt in de mediawereld”, aldus John Kivit.

Voor het eerst wordt er langer naar diensten als NPO Start, Videoland, RTL XL, Netflix en Amazon Prime Video gekeken dan naar de reguliere uitzendingen van NPO, RTL en SBS. Netflix en YouTube zijn goed voor meer dan de helft van de kijktijd.

Dat komt naar voren uit de tweede meting van Multiscopes Smart Media Monitor, een onderzoek onder 3.600 Nederlanders.

“Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten). Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten)”, aldus directeur John Kivit.

Multiscope vroeg niet naar welke programma’s, series, kanalen of influencers de respondenten kijken. Kivit: “Ga er maar van uit dat een kleine groep vloggers een groot deel van de mediatijd pakt en zijn er geld daar ook mee verdient, zonder dat ze zijn geaffilieerd aan tv-bedrijven.”

“Wat je hier ziet gebeuren is een kantelpunt dat vergelijkbaar is met toen online groter werd dan offline en toen mobiel internet dominant werd.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment