Belgische media- en telecomgroepen maken vuist tegen Facebook en Google

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 13 jun 2019 in nieuws

Negen Belgische media- en telecomgroepen werken samen rond gepersonaliseerde reclame. De bedrijven onderzoeken of ze hun klantendata met elkaar kunnen delen om advertenties persoonlijker te maken. Dat vernam De Tijd en wordt bevestigd door Guillaume Boutin, bij Proximus verantwoordelijk voor de consumentenmarkt.

De data-alliantie wil een vuist maken tegen de digitale advertentiedominantie van Facebook en Google. Beide platformen slagen er in gemiddeld meer dan 80 procent van de omzet uit digitale advertenties binnen te halen. In België bedraagt de markt voor digitale reclame net iets meer dan 1 miljard euro.

Het samenwerkingsverband heet Belgian Data Alliance en bestaat uit DPG Media (VTM, HLN), Mediahuis (De Standaard), VRT, SBS (VIER) en Telenet aan de Vlaamse kant, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL aan Waalse kant. Proximus nam het initiatief.

De mediabedrijven zijn de eerste tests begonnen, die eind dit jaar moeten uitwijzen of en waar de bedrijven de gegevens van kijkers, lezers of surfers met elkaar kunnen delen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment