Pinterest advertising: 8 tips als je gaat adverteren op Pinterest

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 04 jun 2019 in nieuws

Sinds eind maart is het mogelijk om te adverteren op Pinterest in Nederland. Dentsu Aegis Network was een van de eersten die mee mocht doen aan de bètaversie om te adverteren in Nederland. Er is direct ervaring opgedaan met adverteerders als Ahold en KARWEI, en later met BMW. Adverteren op dit platform blijft echter een spannende aangelegenheid.

Regelmatig krijgen we vragen zoals ‘Past het platform wel bij mijn merk? Welke boodschap gaan we dan communiceren? Moeten we niet eerst een goed gevulde pagina hebben?’.

Consumenten die actief zijn op Pinterest zijn proactief en gericht op zoek naar inspiratie. Dit is terug te zien in de resultaten en daarom is er potentie in Pinterest als mediakanaal om nieuwe doelgroepen te bereiken, inspireren en aan te zetten tot aankoop. Dit zijn acht tips om aan de slag te gaan met Pinterest advertising.

Pinterest groeit gestaag door

Het totaal aantal gebruikers in Nederland is van drie miljoen in 2018, naar 3,5 miljoen in 2019 gegaan en we zijn pas halverwege het jaar. Waar andere platforms zoals Facebook, Twitter en Snapchat het dagelijks gebruik zien dalen, stijgt het dagelijks gebruik van Pinterest met 25 procent. Het grootste aandeel Pinners is tussen de 20 en 64 jaar.

Inmiddels is het geen testen meer, maar nemen we Pinterest mee in onze mediaplannen waar we denken dat het bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen. Uit de campagnes die we tot nu toe op Pinterest hebben gedaan zijn interessante learnings gekomen.

  1. Kies de juiste campagne-setup en -content die past bij je doelstelling. Zet dus geen video in als je doelstelling traffic is. Laat de doelgroep in de consideratie- en actiefase ook niet landen op een generieke pagina, maar bijvoorbeeld op een productpagina. Dit zorgt voor een lagere bouncerate.
  2. Zorg ervoor dat de Pinterest tag op je website geplaatst wordt met de juiste event codes (van add-to-cart tot initiate checkout en purchase). Dit stelt je ook in staat om actief te kunnen sturen op conversies in je campagne.
  3. Meet daarnaast door in Google Analytics om het websitegedrag van de doelgroep te meten. Houd er hierbij wel rekening mee dat het gedrag van Pinners anders is. We zien gemiddeld een hogere bouncerate dan andere social kanalen. Mensen browsen, zoeken, plannen en slaan content op voor later. Bovendien, de website ‘pre-loads’ achter de advertentie zodat als mensen eenmaal klikken ze sneller op de pagina landen. Daarom adviseren we ook om te sturen op metrics die er toe doen zoals conversies in plaats van clicks.
  4. Gebruik naast interessecategorieën in je targeting ook minimaal 25 keywords. Die keywords zijn woorden waar je doelgroep op zoekt als ze binnen Pinterest op zoek gaan naar ideeën en inspiratie. Daarom is het ook zo belangrijk om woorden in je advertentieteksten en moodboards te gebruiken waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken. Integreer je Pinterest paid en organic strategie met SEO.
  5. Doe regelmatig een keyword analyse aan de hand van je campagneresultaten en gebruik de best werkende zoekwoorden in je targeting.
  6. Maak gebruik van een prospecting-retargeting combinatie waarbij je website bezoekers maar ook Pinterest moodboard engagers kunt aanspreken met specifieke content.
  7. De video’s die we tot nu toe hebben ingezet op Pinterest worden gemiddeld langer bekeken dan op Facebook. Ook zien we een meer engaged audience met langere TOS (time-on-site) en lagere bouncerate. Maar ook op Pinterest geldt, zet je video’s in, maak ze zo kort mogelijk met tekst overlays in je video.
  8. Ga het gewoon doen en heb geduld. Er zitten hier en daar nog bugs in en het platform is (nu nog) minder gebruiksvriendelijk dan andere advertentieplatforms. Dat wil niet zeggen dat Pinterest geen succesvolle toevoeging kan zijn aan je mediastrategieën. Ook als je pagina (nog) niet gevuld is kun je aan de slag met advertenties om nieuwe mensen te bereiken en naar je website te leiden.

Ben je nog niet helemaal overtuigd? In de resultaten zien we terugkomen dat op Pinterest meer nieuwe users bereikt worden dan op bijvoorbeeld Facebook. Pinterest kan dus echt voor additioneel bereik zorgen. In mijn vorig verschenen artikel vind je meer informatie over waarom Pinterest interessant is voor adverteerders.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment