Ziggo wil reclame bij terugkijken tv-programma’s

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 30 mei 2011 in nieuws

Kabelaar Ziggo wil de kijker in de toekomst verplicht reclame voorzetten bij het terugkijken van opgenomen tv-programma’s op de harde schijf-recorder.

Ziggo overweegt om aan kijkers reclame te tonen bij het terugkijken van programma’s op harde schijf-recorder van het bedrijf. Dat onthulde Marcel Nijhoff, lid van raad van bestuur van Ziggo, aan Emerce. Nijhoff: ‘De steeds langere reclameblokken kunnen bij het terugkijken makkelijk worden weggezapt en op de lange duur kan dat de omroepen flink wat inkomsten gaan kosten. Wij overwegen dan ook om kijkers voortaan verplicht reclame voor te zetten, die ze niet kunnen onderbreken.’

Het aantal mensen dat televisie uitgesteld bekijkt, blijft namelijk sterk toenemen. Dit bleek eerder dit jaar al uit cijfers van SKO (Stichting Kijk Onderzoek). Doordat steeds meer aanbieders harde schijf recorders leveren, kunnen abonnees programma’s bekijken zij dat willen, maar ook reclame overslaan.

Zogenoemde preroll reclame is al enige tijd bekend van YouTube en Uitzending Gemist, maar de mogelijkheid was er nog niet bij het terugkijken van programma’s op de harde schijf recorder. Ziggo heeft de mogelijkheid overigens nog niet doorgesproken met de reclame-exploitanten, zoals de STER en RTL. Zij zouden de advertenties uiteindelijk moeten verkopen. Ziggo is niet van plan om zelf reclame in te kopen.

De reclame-exploitanten staan niet ongewillig tegenover het idee: ‘De exploitatie van reclamezendtijd door STER beperkt zich momenteel tot de domeinen waar de publieke omroep actief is; op televisie, radio en internet,’ zegt woordvoerster Karlijn Leemhuis van de STER in een reactie aan Emerce. ’Hoe dat landschap zich in de toekomst zal verbreden, laat zich nog raden, maar we volgen deze ontwikkelingen op de voet.’

Overigens lijkt een veel grotere bedreiging voor adverteerders de smart phone te zijn. Volgens weekblad Ad Age worden de commercials op de decoder niet overgeslagen, maar besteden kijkers tijdens de reclames trijdelijk meer aandacht aan hun smart phone of laptop. Volgens de studie van IPG Media en YuMe gebruikt 93 procent van de (Amerikaanse) tv kijkers en zelfs 73 procent van de kijkers van online video dit soort ‘distraction media’ tijdens de reclames.

Het aanbieden van preroll reclame kan technisch overigens beter worden gefaciliteerd als de kabelaars de zenders niet meer via een zware decoder aanbieden. Volgens Nijhoff van Ziggo is het beter om in de toekomst vanuit de cloud te werken en de programma’s aan te bieden via het IP protocol. ‘Video on demand is in de huidige opzet technisch nogal gebrekkig,’ zegt Nijhoff. ‘Het vergt enorm veel van de hardware. Enkele jaren geleden hadden we geen andere mogelijkheid, maar met de uitbreiding van de netwerkcapaciteit is het zinvoller om IPTV aan te denken.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment