CM.com: ‘Toekomst laten zien met Formule 1’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 15 mei 2019 in nieuws

“Voor ons is dit het vehikel om de toekomst te laten zien”, zegt Jeroen van Glabbeek over zijn sponsoring van de Formule 1 in Zandvoort. “Als bedrijf maken we de overstap van eenwegverkeer met sms naar directe interactie en conversational commerce met nieuwe systemen.”

Gisteren werd bekend dat Zandvoort in ieder geval drie lang gastheer is van een Grand Prix voor Formule 1. Heineken verbindt zijn naam aan het event samen met vijf eventpartners. Naast Talpa als mediapartner zijn dat Jumbo, PON en VolkerWessels. De enige partner uit de technologiesector is mobiel specialist CM.com.

De Brabanders hebben twee contracten met het duincircuit gesloten. Het eerste maakt de Nederlandse Grand Prix klant voor afname van ticketing, payments en messaging. Met het tweede contract verbindt het bedrijf, op suggestie van locatie-eigenaar prins Bernhard, zijn aan aan het event als sponsor.

CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com: “Het event is zeker drie jaar in Zandvoort en het meeste omzet komt uit ticketing. Dat moet dus goed staan. Daarom werken ze met ons. Daarnaast willen ze techniek inzetten voor fan engagement. Ze gaan ons customer data platform gebruiken om informatie over bezoekers en belangstellenden vast te leggen.”

Dat wordt een marketingexercitie van een jaar. De inschrijving voor tickets voor de eerst Nederlandse F1-wedstrijd, die in de lente van 2020 plaatsvindt, begint namelijk al over twee weken. “Met ons systeem zorgen ze ervoor dat mensen het passende kaartje krijgen toegewezen. Qua opzet wordt dat nog niet in Formule 1 gebruikt, wel bij de Olympische Spelen. Je laat mensen zich eerst registreren zodat ze daarna rustig kunnen vertellen waar ze willen zitten.” Het computersysteem doet daarbij suggesties op maat.

Na die initiële inschrijving moet de organisatie nog een jaar in dialoog blijven met de Nederlandse racefans. Dat gebeurt hoofdzakelijk per mobiele telefoon, want daar ligt de expertise van de technisch hoofdpartner.

“Als bedrijf maken we de overstap van eenwegverkeer met sms naar directe interactie en conversational commerce met nieuwe systemen”, aldus Van Glabbeek. In de afgelopen jaren investeerde hij fors in koppelingen met nieuwe systemen als WhatsApp, Google (RCS), WeChat en Apple iMessage. Zijn klanten, grote bedrijven met veel contacten met eindconsumenten, nemen systemen af om centraal grote groepen klanten te kunnen spreken. Voor helpdeskfuncties maar bijvoorbeeld ook alerts, betalingen en serviceberichten. “We zijn bijvoorbeeld distributeur geworden van WhatsApp en kunnen zodoende bedrijven daarop aansluiten.”

“Bij Formule 1 gaan wij de mobiele kanalen leveren voor communicatie met honderdduizend of meer fans. Bovendien gaan we het conversational design doen”, wat zoveel inhoudt als het inrichten en vormgeven van de functionele berichtenstromen van zender naar ontvangen. De zender kan het circuit zijn, de ticketverkoper (CM in dit geval) of een instantie met informatie over reizen, bereikbaarheid en horecatips.

Van Glabbeek: “Op het gebied van payments zorgen we ervoor dat alles cashless wordt. Geen contant geld, geen muntjes. Je zult bijvoorbeeld vooraf je drankjes kunnen bestellen. Wanneer die klaarstaan ga je ze halen en na het event reken je af per creditcard of automatische incasso.” Voor de creditcardroute wordt samengewerkt met Mastercard. De incasso doet CM Pay.

“We kunnen marktleider worden in conversational commerce. Dit sponsorschap zullen we dan ook gebruiken om onze diensten op internationale markt te tonen. Formule 1-organisaties concurreren ook onderling. Met fan engagement, technologie en duurzaamheid wil Zandvoort zich onderscheiden van de anderen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment