Kwekkeboom combineert historie met dynamische site

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 30 apr 2019 in nieuws

Een website draait om mooi design, goede SEO-prestaties….. én een 360° roterende bitterbal. Snackgigant Kwekkeboom had een rebranding nodig, onder meer voor bedrijfspositionering en activatie.

Arina Abbring, Marketingmanager bij Kwekkeboom, besloot enkele maanden geleden dat kwekkeboom.nl een totale rebranding nodig had. De vorige ‘renovatie’ stamt alweer uit 2014. Inmiddels is er veel veranderd op het gebied van bedrijfspositionering en de activatiestrategie. Kwekkeboom.nl paste niet meer bij het imago dat de snackgigant wilde uitstralen. Tijd om historie, ambacht en online-technieken te combineren en te integreren op een website met een nieuw jasje.

Van statisch naar dynamisch

Een nieuw oven & Airfryer assortiment vraagt om een make-over van Kwekkeboom.nl, meent Abbring. We wilden een website met een premium look & feel die tevens ambacht en kwaliteit uitstraalt”. Een stijlvolle website – in lijn met de recente productverpakkingen en commerciële uitingen – met verrassende dynamische elementen en bijzondere aandacht voor de bedrijfsgeschiedenis werd het resultaat.

Rebranding Kwekkeboom

Eerder had het gehele assortiment al een rebranding ondergaan. De oude verpakkingen hadden meer niet de juiste luxe uitstraling die past bij een ambachtelijk merk als Kwekkeboom.

Zo werden alle verpakkingen aangepast en het logo gewijzigd. Met succes: de snacks en borrelhapjes uit de oven of Airfryer zijn nu significant meer in trek. De ‘black labels’ Black Angus bitterbal en de Old Amsterdam bitterbal zijn nu blikvangers in het schap van menig Nederlandse supermarkt.

Rebranding, nieuwe verpakkingen, nieuwe huisstijl… Check . De volgende stap – de aanpassingen aan de website – bleek een heet hangijzer. De verwachte kosten waren hoog en het project bleek moeilijk inpasbaar in de huidige marketingactiviteiten. Toch werd er budget en tijd vrijgemaakt. De reden? De oude website bleek niet meer te rijmen met de rebranding van de productverpakkingen en de kwaliteits-presentatie van Kwekkeboom. Daarop stelde Abbring verschillende voorwaarden op. De nieuwe site moest:

  • verwijzen naar de rijke geschiedenis van Kwekkeboom;
  • aandacht hebben voor de ambachtelijk bereide producten;
  • visueel een beleving zijn voor de bezoeker;
  • bezoekers informeren en activeren;
  • een juiste balans hebben tussen design, content en SEO.

Zowel aan de achter- als de voorzijde van de site moest alles op de schop. Daar gingen vele beslissingen aan vooraf:

  • welk Content Management Systeem (CMS)?
  • Custom made, drag-and-drop of toch een thema?
  • welke features moet er minimaal zijn bij de eerste nieuwe versie?
  • Welke webbouwer heeft de juiste ervaring qua design en development?

Na een uitgebreide analyse en het opstellen van CMS-requirements, ging de voorkeur uit naar een WordPress-site vanwege de vele toepassingen en het gebruiksgemak.

Opvallende features nieuwe site

De nadruk moest zowel op de geschiedenis als op de moderne website features van nu liggen. In snacktermen: verbindt de eerste Kwekkeboom Croquet uit 1945 aan de 360° draaiende bitterbal op de website van 2019. De aandacht voor de wensen van de huidige consument én de ervaringen die in ruim een eeuw zijn opgebouwd dragen immers bij aan de successen van het merk.

1. Rijke geschiedenis

Het merk gaat terug tot 1900. Herman Kwekkeboom begint dan zijn eerste patisserie op de Rapenburg in Amsterdam. Deze geschiedenis is tot leven geroepen op de site. Zo is gekozen voor een nostalgisch kleurenpalet van zwart en goud. Ook geeft het zwierig schrift, opvallende goudkleurige accolades en andere klassieke elementen het gevoel van vroeger weer. Daarnaast is een ‘geschiedenis-slider’ niet vergeten.

2. Ambachtelijke producten

De rijke Kwekkeboom-geschiedenis kun je ook daadwerkelijk proeven in de snacks. Een aantal producten uit het assortiment, zoals de rundvleescroquetten en -bitterballen, zijn volgens oud Kwekkeboom-recept gemaakt. Deze ambachtelijke bereiding is een eyecatcher op de site. Visuals van ragout, vlees en kaas vullen de pagina’s.

Her en der zijn bewust culinaire begrippen – die van toepassing zijn op het bereiden van snacks – toegelicht.

3. 360° bitterballen

Het verhaal rondom de producten krijgt zo steeds meer vorm, maar de beleving voor de visitor loop nog iets achter. Door meerdere producten in interactieve en bewegende vorm op te nemen worden snacks voor de klant haast tastbaar. Abbring: “De draaiende bitterbal zorgt voor een realistisch beeld. Hij is van alle kanten te bestuderen en je zou hem voor je gevoel zo van je scherm kunnen plukken”.

4. Doorlopende backgroundvideo’s

Een goede beleving op de website draagt bij aan een langere verblijftijd van bezoekers en meer aankopen. In het geval van snacks kunnen daar meerdere features bij helpen. Kwekkeboom kiest voor ragout die constant wordt geroerd en kaas die blijft smelten. Door op de vulling van de bitterbal, kroket en kaassnack te focussen, wordt de potentiële klant nieuwsgierig naar de smaak, het uiterlijk en de krokantheid. “De bezoeker mag direct trek en zin krijgen in het lekkers”, aldus Abbring.

5. Design versus website performance

Een interessante en moderne site alleen, trekt nog geen ladingen bezoekers. Een goede Search Engine Optimalisatie (SEO) is onontbeerlijk wanneer je hoog in Google wilt komen. Doordat Stuurlui de website vanaf de grond opnieuw kon opbouwen werd er een nagenoeg perfecte balans gevonden tussen SEO enerzijds en productbeleving anderzijds.  ”Mooie designs en features worden nu continu afgewisseld met SEO-teksten voor een optimale balans”, meent Hans Boersma van Digital Wizards.

Het team van Kwekkeboom, Digital Wizards en Stuurlui is tevreden hoe ze de eisen voor de site één voor één hebben afgevinkt. Volgens Abbring is het samen gelukt om een website neer te zetten die de bezoeker informeert, enthousiasmeert en het Kwekkeboom Oven & Airfryer-gevoel laat beleven. “Het is af en de site is echt om op te eten.”

 

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment