Waarom zoekintentie en SEO perfect samengaan

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 24 apr 2019 in nieuws

SEO gaat steeds meer over het optimaliseren voor de gebruikers en de intentie die zij hebben met een zoekopdracht. Hoe kun jij inspelen op zoekintentie en waarom gaat het perfect samen met SEO?

Hoe we zoeken en antwoorden vinden via zoekmachines is de afgelopen jaren sterk veranderd. Zoekmachines zijn erg veranderd en proberen altijd de meest relevante resultaten te tonen. In het verleden waren digital marketeers, SEO marketeers en copywriters bezig met het optimaliseren voor zoekwoorden. Dit is anno 2019 steeds minder van toepassing. Eerst die  zoekintentie, wat is dat nu precies?

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie is het doel dat een gebruiker hoopt te bereiken wanneer hij / zij een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine. Dit kan van alles zijn, van het antwoord op een simpele vraag, tot het vergelijken van producten en diensten en de uiteindelijke aankoop ervan. Je wilt jouw doelgroep bereiken met de juiste boodschap en de juiste content. Het begrijpen van de zoekintentie en hierop inspelen, gaat daarom perfect samen met SEO.

Welke zoekintenties zijn er?

Een gebruiker kan verschillende zoekintenties hebben. Het kan gaan om het vergaren van informatie, het vinden van producten, het zoeken van een winkel tot het aankopen van een product. De verschillende type zoekintenties zijn in te delen in categorieën. Er zijn meerdere modellen, maar wij onderscheiden de volgende zoekintenties:

  • Informatieve zoekintentie
  • Commerciële zoekintentie
    • Vergelijkend en oriënterend
    • Commercieel
  • Transactionele zoekintentie
  • Lokale zoekintentie
Informatieve zoekintentie

Een gebruiker met een informatieve zoekintentie wil graag meer informatie over een bepaald onderwerp of dienst. Zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie zijn vaak vrij simpele vragen, zoals ‘hoe hoog is de eiffeltoren’ of ‘wat is SEO’. Deze zoekopdrachten zijn vaak te herkennen aan woorden als:

  • Wat
  • Welke
  • Hoe
  • Wie
  • Wanneer

Op deze zoekopdrachten is de kans ook groot dat je een featured snippet te zien krijgt, omdat er in veel gevallen direct antwoord gegeven kan worden op de vraag. Door te optimaliseren voor zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie kun je ook meteen goed inspelen op voice search. Zie ook: Aan de slag met voice search

Commerciële zoekintentie

Een gebruiker met een commerciële zoekintentie is op zoek naar een product of dienst. Het kan zijn dat de gebruiker weet wat hij/zij zoekt en over wil gaan tot aankoop, maar het kan ook zijn dat de gebruiker nog niet precies weet welk product of dienst hij/zij zoekt of nodig is. Er is dus wel een commerciële intentie en een kans tot aankoop, maar het kan zijn dat de gebruiker (nog) niet gereed is voor het doen van een aankoop.

Een commerciële zoekintentie is daarom weer onder te verdelen in:

  • Oriënterende zoekintentie
  • Commerciële intentie
Oriënterende zoekintentie

Gebruikers met een oriënterende en/of vergelijkende zoekintentie zijn veelal op zoek naar meer informatie of advies. Gebruikers met deze zoekintentie gebruiken daarom ook vaak woorden als:

  • Beste
  • Top 10
  • Prijzen
  • Kosten
  • Verschil
  • Tips
  • Voordelen
  • Nadelen

Een goed voorbeeld van een website die goed inspeelt op de oriënterende zoekintentie is bijvoorbeeld deze website. Zij bieden advies via blogs, bieden een top 10 met producten en bieden de mogelijkheid om het product te kopen.

Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘duikcomputer’. Er bestaat een kans dat iemand het product wil kopen, maar de gebruiker kan ook op zoek zijn naar advies of naar informatie om producten te vergelijken. Je ziet dat Google zoekresultaten laat zien die inspelen op de verschillende zoekintenties door adviserende en vergelijkende content te vertonen en partijen waar je het product kan kopen.

Transactionele zoekintentie

Een gebruiker met een transactionele zoekintentie, wil graag overgaan tot conversie. Wat de conversie precies is kan verschillen per branche en bedrijf. Denk hierbij aan het kopen van een product of dienst, het opnemen van contact of het bezoeken van een vestiging.

Zoekopdrachten met een transactionele zoekintentie zijn vaak te herkennen aan woorden zoals:

  • Kopen
  • Bestellen

Een zoekopdracht met een transactionele zoekintentie hebben vaak veel advertenties in zoekmachines. De concurrentie is hier vaak hoog.

Lokale zoekintentie

Een gebruiker met een lokale zoekintentie is op zoek naar een bedrijf in de buurt dat kan helpen bij zijn/haar vraag of probleem. Het kan zijn dat de gebruiker het bedrijf al kent en zoekt op de bedrijfsnaam of zoekt naar een product of dienst in combinatie met plaatsnaam, denk aan bijvoorbeeld ‘badkamer amsterdam’ of ‘kledingwinkel utrecht’.

Ook brede zoekopdrachten kunnen een lokale zoekintentie hebben. Google past voor veel zoekopdrachten de zoekresultaten op de pagina aan naar de locatie van de gebruiker.

Zoekopdrachten met een lokale zoekintentie bevatten daarom vaak een zogeheten local pack. Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘badkamer’, hierbij zien we als eerste een local pack met bedrijven uit de buurt en daaronder de organische resultaten met daartussen bedrijven uit de buurt.

Hoe kun je inspelen op zoekintentie?

Hoe kun je nou optimaliseren voor deze zoekintenties?

Doe een zoekwoordenonderzoek

Doe een zoekwoordenonderzoek en concurrentieonderzoek voor jouw bedrijf / branche. Gebruik verschillende tools, zoals de Google Keyword planner, Google Trends, Ubersuggest, AnswerThePublic en maak een complete zoekwoordanalyse. Zie ook: Zoekwoordenonderzoek met Google Trends

Segmenteer de zoekwoorden en bepaal zoekintentie

Zet alle zoekwoorden in een Google Spreadsheet, Excel of Numbers bestand. Segmenteer de zoekwoorden, bepaal de zoekintentie en deel ze in op informatief, commercieel (oriënterend), commercieel (aankoop), transactioneel en lokaal. Door de zoekwoorden te segmenteren kun je bepalen hoe jij in kunt spelen op de zoekintentie. Zoekwoorden met ‘tips’ en ‘voordelen’ geeft de behoefte aan voor bijvoorbeeld een informatieve blog en zoekwoorden met ‘kopen’ of ‘bestellen’ vragen om product overzichtspagina’s of productdetail pagina’s.

Als je twijfelt over de zoekintentie kun je het beste zoeken op het zoekwoord in Google en kijken welke resultaten worden vertoond. Zijn er meerdere zoekintenties? Bepaal dan de zoekintentie die volgens jou het beste aansluit en het beste past binnen jouw strategie.

In het geval van ons voorbeeld over ‘duikcomputers’ zie je resultaten met vergelijkende en adviserende content maar ook resultaten voor het kopen van een product. Er zijn dus twee manieren om in te spelen op deze zoekopdracht.

Bepaal welke acties je wilt ondernemen voor optimalisatie

Je hebt de zoekwoorden in kaart en je weet de zoekintentie. Aan de hand van je zoekwoordenonderzoek kun je bepalen welke acties je wilt gaan ondernemen om beter vindbaar te worden in zoekmachines.

Welke acties het beste passen bij jouw bedrijf verschilt per situatie. Zie je dat er veel zoekwoorden zijn met een informatieve intentie? Dan is een kennisbank misschien wat voor jou. Zie je veel zoekwoorden met een lokale intentie? Dan zijn vestigingspagina’s voor jou misschien een betere optie.

Dit artikel is samen geschreven met Mitchel Damman van Moddit.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment