Tv-markt groeit in omzet, maar groeispurt zakt snel weer in

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 24 apr 2019 in nieuws

De prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Caiway, Delta en Ziggo hebben gezorgd voor een hogere omzet van de Nederlandse tv markt, maar de vooruitzichten zijn minder positief. Het aantal aansluitingen daalt.

Het aantal tv-aansluitingen bij Nederlandse huishoudens is in 2018 reeds met 0,3 procent gedaald naar 7,454 miljoen. In 2017 bleef de daling nog beperkt tot 10.000 aansluitingen, aldus het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse tv-markt.

De omzet uit tv-diensten groeide daarentegen wel: met 1,8 procent naar 1,872 miljard. De prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Caiway, Delta en Ziggo zorgden voor een groeispurt in de tweede helft van het jaar.

Voor heel 2019 verwacht Telecompaper dat omzetgroei lager uitkomt op 0,4 procent. Dit is met name het gevolg van een verwachte snellere afname van het aantal tv- aansluitingen.

De tv-omzet zal vanaf 2020 zelfs gaan dalen. De gemiddelde daling zal uitkomen op 0,4 procent in de jaren tot en met 2023.

De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door de grotere impact van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters. Dit zijn huishoudens die tv en video via internet kijken en hun traditionele tv-abonnement opzeggen of er nooit mee beginnen. Een tweede oorzaak is het afschakelen van analoge kabeltelevisie door Ziggo.

Kabel was eind 2018 nog altijd de grootste technologie voor doorgifte van tv-diensten in Nederland, ondanks een daling in marktaandeel van 0,6 procentpunten naar 55,4 procent. DSL blijft de nummer 2 technologie met 21,6 procent marktaandeel. Glasvezel groeide met 0,5 procentpunten naar 16, 1 procent. Zowel satelliet als ether-tv (Digitenne van KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent aan het einde van 2018, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

Foto Shutterstock



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment