‘VR en AR stimuleren online shoppen’

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 16 apr 2019 in nieuws

Virtual reality (VR) en augmented reality hebben volgens doctoraatsonderzoek dat Helena Van Kerrebroeck (VUB, faculteit Sociale Wetenschappen & Solvay Business School) heeft uitgevoerd een positief effect op de houding van klanten tegenover merken of producten. Dankzij de technologie voelen producten dichterbij.

VR en AR vullen hiaten van de traditionele marketing op en bieden dus ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce, aldus Van Kerrebroeck.

Om de impact van VR te meten op de klant- en winkelervaring van consumenten, liet Van Kerrebroeck enkele proefpersonen tijdens een experiment kennis maken met merken en producten via VR enerzijds en klassieke tweedimensionale reclametools zoals video’s en foto’s anderzijds.

Consumenten uit de VR-groep staan beduidend positiever tegenover het voorgestelde merk of product. Bovendien zijn deze klanten ook meer geneigd om het product effectief aan te kopen.

Het grote voordeel is dat het als het ware tot leven wekt. Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten liet men proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken.

Bovendien kan VR ook de winkelomgeving verbeteren: een experiment in een druk winkelcentrum toont dat zij minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden waren over het winkelcentrum. Ze zijn daarnaast ook meer geneigd om nog een keer terug te komen.

Een van de drempels die mensen tegenhoudt bij online winkelen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Met AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment