Focus op tech: Hoe kan retailer zich verweren tegen de online concurrentie?

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 28 mrt 2019 in nieuws

De teloorgang van Intertoys is de zoveelste indicatie dat de retailer in de winkelstraat niet langer op de oude voet door kan. Online is er heftige concurrentie van partijen als Amazon en Bol.com die een steeds groter deel van de markt bedienen. Hoe kan de retailer zich staande houden?

Een retailer die nu nog een succesvolle webwinkelier wil worden krijgt het erg moeilijk. Het wordt steeds moeilijker om met de succesvolle e-commercegiganten te concurreren. Bol.com en Amazon groeien sneller dan de markt en nemen steeds meer marktaandeel in.  

Ze worden bovendien steeds veelzijdiger. Het zijn niet langer digitale warenhuizen, maar platformen die derden de mogelijkheid bieden om via hen te verkopen. Voor een commissie zorgen zij voor de verkoop en reclame van je producten. Voor retailers is dat slecht nieuws, want dit is (was) juist een belangrijk deel van hun toegevoegde waarde. Op de korte termijn kan een winkelier misschien wel van de diensten van een platformretailer gebruikmaken, maar op den duur gaan leveranciers steeds vaker direct via Amazon en Bol verkopen. De winkelier wordt een overbodige schakel.  

De helft online

Online negeren is onmogelijk, dan wacht je onherroepelijk hetzelfde lot als Intertoys. Het gros van de producten en diensten op de markt wordt nog gekocht in een fysieke winkel, maar dit aandeel slinkt. Op dit moment geven Nederlanders 25 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webwinkels. Dit wordt in vijf jaar tijd 37 procent van de consumentenbestedingen. Voor sommige producten gaat die transitie zelfs nog sneller. Ongeveer de helft van al het speelgoed wordt momenteel bijvoorbeeld online verkocht.

Hedonie

Retailers zouden het budget voor digitalisering kunnen gebruiken voor het verbeteren van de winkelervaring. Hoogleraar Cor Molenaar kwam tijdens een interview met BNR met name met de constatering dat de winkel een beleving moet zijn. Hedonie noemt hij het. “De winkelbeleving moet appelleren aan een geluksgevoel. Een bezoeker van de Bijenkorf voelt zich in een andere wereld als hij of zij die winkel binnenstapt.” Speciaalzaken hebben volgens Molenaar de toekomst. Want zij hebben een aanbod die de grote e-commerce bedrijven niet hebben.

Er zijn allerlei ingrepen mogelijk die de winkelervaring geweldig kunnen verrijken. Je kan bijvoorbeeld digitale content op allerlei manieren inzetten, zoals reviews en uitlegvideo’s. Met behulp van iBeacons kunnen er aanbiedingen die passen bij de persoon gepusht worden naar de bezoekers van een winkel. Bij selfservice portals kunnen klanten zelf bestellen of producten opvragen uit het depot als het niet in een etalage staat. Je stapt in het pashokje en je gloednieuwe pak ligt er al klaar.

Personalisatie

Een winkelier die direct wil concurreren met Amazon moet beleving toevoegen aan zijn site. Dit kan door bijvoorbeeld met een onderscheidend nicheaanbod dat een Amazon niet meteen heeft. Maar ook door te personaliseren. Door content te personaliseren en af te stemmen op de websitebezoeker zorg je voor relevantie. Mensen blijven dan langer hangen, waardoor de kans dat ze iets kopen – of naar je fysieke winkel komen – toeneemt.

De digitalisering en de opkomst van e-commerce zijn een bedreiging voor de retailer, maar het is ook een kans om de winkelbeleving te verbeteren. En daar liggen meer dan voldoende kansen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment