Europese consumententoezichthouders: appwinkels moeten transparanter

Geen reacties
Tags: ,
Posted 12 mrt 2019 in nieuws

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept Apple en Google op hun appwinkel aan te passen zodat appaanbieders consumenten beter kunnen informeren over het gegevensgebruik. Deze oproep doet de ACM samen met consumententoezichthouders uit 26 andere landen wereldwijd.

Consumenten hebben het recht te weten wat de app doet met hun gegevens. De appstores van Apple en Google bieden die mogelijkheid nu niet. Dit moet zo snel mogelijk veranderen. Daarom hebben we als ACM het voortouw genomen bij deze gezamenlijke actie.”

Vorig jaar hebben de consumententoezichthouders binnen het internationale netwerk van ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) onderzoek gedaan naar de manier waarop consumenten in de appstores worden geïnformeerd over de gegevens die appaanbieders over hen verzamelen en wat zij met deze gegevens doen. ICPEN heeft vastgesteld dat deze informatievoorziening onvoldoende is.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten belang hechten aan de wijze waarop apps gegevens gebruiken. Transparantie is daarvoor een voorwaarde.

Het is de eerste keer dat zoveel consumententoezichthouders wereldwijd hun krachten bundelen in een toezichtactie, benadrukt ACM. Als Apple en Google niet tegemoet komen aan de eisen van de toezichthouders kunnen de toezichthouders zelfs sancties opleggen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment