Facebook en Instagram favoriete kanalen van travel marketeers

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 28 feb 2019 in nieuws

Travel marketeers gaven in 2018 bijna de helft van hun advertentiebudget uit aan digitale kanalen. Dit geld ging vooral op aan Facebook en Instagram, gevolgd door SEA. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek door Sojern.

En de rek is er nog niet uit: in 2019 verwacht 55 procent mee geld uit te geven aan social. Video was vorig jaar goed voor 9 procent van het totale digitale budget maar dit jaar denkt 46 procent dat er meer budget naartoe zal gaan. Vijfenveertig procent denkt meer uit te zullen geven aan SEA en mobiel adverteren.

Pinterest en Snapchat groeien

Bij de keuze van de kanalen is de scheidslijn tussen branding en directe respons aan het verdwijnen. Ze worden voor beide doelstellingen ingezet. Facebook Dynamic Ads for Travel en Facebook Stories worden steeds populairder. Pinterest en Snapchat zijn op dit moment nog niet heel belangrijk in de mediamix (een op de vier marketeers maakte er in 2018 gebruik van). Maar een op de drie is van plan het komend jaar meer in te zetten.

Nieuwe doelgroepen aanspreken

Vanwaar de populariteit van Facebook en Instagram? Belangrijkste reden om gebruik te maken van deze platformen is om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Facebook wordt gezien als iets geschikter om bereik en naamsbekendheid te genereren en om personalisatie toe te passen. Instagram krijgt de voorkeur als het gaat om te laten zien hoe een accommodatie of bestemming eruitziet.

Er zijn wel wat uitdagingen verbonden aan het gebruik van de twee platformen. Zo wordt het vaststellen van de ROI genoemd als probleem, alsmede het matchen van display en social resultaten doordat cross-platform tracking ontbreekt.

YouTube tweede zoekmachine

Video wordt steeds belangrijker. Na Google is YouTube de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Drieënvijftig procent van de ondervraagde travel marketeers maakten dan ook gebruik van YouTube Ads in 2018. Vierenvijftig procent is van plan het in 2019 in te zetten, maar zoals gezegd geven zij wel meer geld uit aan dit kanaal.

Metrics

Hoe bepalen travel marketeers vervolgens of hun advertentiecampagne een succes is? De meest gebruikte KPI is verkeer naar de website, gevolgd door de kosten per boeking en de click-through-rate. Voor kleine adverteerders zijn social mentions belangrijker dan de CTR.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment