Otolift: één platform, één kans op verkoop

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 12 feb 2019 in nieuws

Een product van duizenden euro’s dat vanaf een plaatje eenmalig wordt gekocht – dat is de unieke marketingfunnel waar Otolift mee te maken heeft. “Zodra iemand in de markt is voor een traplift, moeten wij er zijn, anders is onze kans voorgoed verkeken,” zeggen Boy Stoops en Jeroen Wolf van Otolift.

Koninklijke Otolift Trapliften werd in 1891 opgericht en begon in de jaren zestig van de vorige eeuw met het ontwikkelen van trapliften. Boy Stoops is marketingmanager bij het familiebedrijf, Jeroen Wolf commercieel directeur. Zij hebben drieënhalf jaar geleden samen de marketing van Otolift opgezet. “Dat was nodig door veranderingen in de markt,” zegt Jeroen. “Voorheen was 80 procent van onze omzet afkomstig van aanbestedingen en 20 procent van consumenten. Dit betekende dat bijvoorbeeld de gemeente Den Haag een aanbesteding uitschreef voor het installeren van alle trapliften bij mensen die onder de WMO-regeling vielen.”

Hierin staat dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Door aanscherping van die wet in 2015 worden er nog nauwelijks vergoedingen voor trapliften gegeven. “De consument moet zo’n aanschaf dus zelf bekostigen. Dat betekent dat wij op een andere manier de markt moeten bewerken en in-house met B2C-marketing zijn gestart, in plaats van het uit te besteden aan externe partijen.”

Doel daarvan is om zoveel mogelijk leads en naamsbekendheid te genereren. Otolift was heel bekend bij gemeenten maar een kleine speler op de particuliere markt. “Onze grootste concurrent was al eerder gestopt met de aanbestedingen. Toch zijn we erin geslaagd om marktleider te worden in het consumentensegment,” zegt Jeroen.

“Dat hebben we bereikt door zichtbaar te zijn en de kanalen efficiënt in te zetten,” vult Boy aan. “Vroeger deden we vooral print, maar online wordt steeds belangrijker, zowel organisch als betaald. Mensen komen tegenwoordig met een tablet in de hand de showroom inlopen. Met name Google Ads en Facebook zijn voor ons interessant.”

Snelle besluitvorming

Wat marketing uitdagend maakt, is het feit dat mensen zich pas gaan oriënteren op een traplift als ze er echt eentje nodig hebben. Het is daardoor lastig om naamsbekendheid op te bouwen. Jeroen: “De advertenties worden niet gelezen zolang iemand de trap nog op kan komen. Daar komt bij dat het een eenmalige aanschaf is. Als er morgen een nieuwe trapliftfabrikant op de markt komt, dan concurreert die meteen mee. Er is geen merkbeleving, we moeten het hebben van leads en er zijn op het moment dat mensen een traplift nodig hebben. De besluitvorming gaat snel – je hebt het eerder over uren dan dagen.”

Doordat een traplift wordt gezien als medisch product, omdat het iets zegt over je fysieke gesteldheid, is de mogelijkheid tot retargeting beperkt. “We mogen bijvoorbeeld geen custom audiences creëren. Er zijn wel platformen die het toestaan, maar Google bijvoorbeeld niet. Facebook is milder maar daar halen we veel lagere volumes dan op Google. We moeten onze leads dus echt uit search halen en uit targeting op basis van demografische kenmerken. Dat is voor ons een grote uitdaging.”

Nederlandse trappen zijn steil

Otolift moet het dus vooral van de verkoopargumenten hebben. Zo is de traplift 100 procent herbruikbaar, waardoor er ook tweedehands trapliften aangeboden kunnen worden. Verder is het design toegespitst op de Nederlandse markt. “Nederlandse trappen zijn vaak krap of steil en Nederlanders zijn lang,” legt Jeroen uit. “Onze producten zijn daarop ingesteld. En we kunnen als het product op voorraad is binnen 48 uur of sneller een traplift plaatsen. Nog een pluspunt is dat de rail die we gebruiken een doorsnede heeft van 6 centimeter, zo’n 25 procent minder dan de concurrenten. Dat lijkt een detail maar mensen willen zo min mogelijk zien van de traplift, dus hoe dunner de rail, des te beter. We besteden ook veel aandacht aan het design – je koopt zo’n traplift niet voor je plezier, dan is het fijn als je niet een lelijk ding in je huis krijgt. Tot slot is de prijs natuurlijk een belangrijk verkoopargument.”

Internationale expansie

Otolift is zoals gezegd een familiebedrijf. Drie jaar geleden heeft de nieuwe generatie het overgenomen. Met een ambitieus doel: wereldmarktleider worden. “De deuren naar de export zijn geopend en we zetten er gas op. Wat prettig is, is dat er naar de lange termijn wordt gekeken. Hoe staan we er over vijf jaar voor en wat is er nu nodig om dat te bereiken? Waarin moeten we investeren om de concurrent voor te blijven?”

Om die groeiambities waar te maken, moest het IT-landschap worden vernieuwd. “We hadden geen CRM – er was een aantal platformen aan elkaar gekoppeld en daar haalden we onze informatie uit. Dat werkte niet goed. De cost per lead konden we er nog wel uithalen, maar we hadden niet inzichtelijk wat zo’n lead echt doet,” zegt Boy. “Nu maken we gebruik van één platform inclusief Salesforce Sales en Service Cloud, Salesforce Field Service, Pardot en Einstein Analytics. Met dit totaalpakket zetten we een behoorlijke stap in de goede richting. We gebruiken op dit moment misschien 20 procent van wat er mogelijk is maar we gaan steeds meer automatiseren.”

“We willen snel en gemakkelijk rapportages draaien over de Nederlandse markt en van onze dochterondernemingen in Frankrijk, België, Italië, Spanje en Engeland. Bij gebrek aan een CRM-pakket werd in Frankrijk zelfs gebruikgemaakt van Excel-bestandjes en mappen met orders. Nu is Salesforce Field Service live gegaan en verloopt de planning veel beter. Bovendien is live inzichtelijk wat er qua verkopen gebeurt en kunnen we bijsturen als dat nodig is. We hebben veel meer controle over de opvolging van leads. Dat is heel belangrijk voor onze groeiplannen.”

Instrumenteel voor de beoogde internationale expansie zijn, naast de eigen verkoopkanalen, de dealers waar Otolift in veertig landen mee samenwerkt. Zij moesten vroeger handmatig hun orders plaatsen en belden op als ze de voortgang wilden checken. “Nu komt er een portal voor dealers, waar ze orders in kunnen zetten en inzicht hebben in de voortgang daarvan. Dit is allemaal mogelijk doordat we voor één platform hebben gekozen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment