AirHelp zet artificial intelligence in om claims af te handelen

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 11 feb 2019 in nieuws

AirHelp, een bedrijf dat vertragings- en annuleringsclaims indient namens vliegtuigpassagiers, heeft twee nieuwe bots gelanceerd. AgA en Docky helpen met klantenservice en bepalen geautomatiseerd of claims in aanmerking komen voor compensatie.

Inmiddels beoordelen deze bots 30 procent van de claims met een accuratesse van 95 procent. AgA fungeert als claimsagent, die een mens inschakelt als hij er niet uitkomt. Docky vraagt klanten om aanvullende documentatie als dat nodig is.

Herman de robotadvocaat

AirHelp is al langer bezig met het toepassen van artificial intelligence (AI). In 2016 werd ‘robotadvocaat’ Herman gelanceerd, die als er een rechtszaak wordt aangespannen, identificeert in welke jurisdictie dit het beste kan gebeuren. Het ontwikkelen van de bot duurde drie tot vier jaar. Herman kreeg informatie van tienduizenden rechtszaken in bijna dertig jurisdicties. Als een claim wordt ingediend in het systeem die eerder is afgewezen door de luchtvaartmaatschappij, analyseert Hermans brein relevante details zoals de uitvoeren airline, luchthaven van vertrek en aankomst en het land van herkomst van de passagier. Op basis hiervan adviseert Herman welke juridische actie het beste kan worden ondernomen.

In 2017 kwam daar bot Lara bij, die inmiddels 60 procent van de zaken beoordeelt en uitspraken van voorgaande rechtszaken en alle juridische aspecten van nieuwe claims analyseert. Die informatie wordt omgezet in aanbevelingen voor de medewerkers van AirHelp.

Geen vervanging voor medewerkers

Lara komt in actie nadat Herman heeft vastgesteld wat de beste jurisdictie is. Ze beoordeelt realtime wat de kans op succes is (dus het uitkeren van een vergoeding) en neemt daarbij factoren mee als de vluchtstatus, het weer en luchthavenstatistieken. Ze heeft meer dan 150.000 zaken beoordeeld met een accuratesse van 96 procent, vijf procent hoger dan mensen. Het is een zelflerend systeem, waardoor Lara steeds meer aankan. In een jaar tijd is het aantal zaken waarbij ze wordt ingeschakeld gegroeid van 14 naar 60 procent.

Samen besparen Lara en Herman het juridische team van AirHelp 1960 uur werk per maand. Dit heeft overigens niet tot banenverlies geleid, benadrukt AirHelp. Medewerkers worden repetitieve taken uit handen genomen zodat ze zich op uitdagender klussen kunnen richten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment