Een zoekmachine belangrijker dan Google?

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 08 feb 2019 in nieuws

Je denkt er misschien niet zo veel over na, maar YouTube is tegenwoordig op sommige vlakken een veel belangrijkere zoekmachine dan Google. Dat betekent dat bedrijven die geen (of een weinig) actieve YouTubestrategie hebben, daardoor enorme kansen missen. Zowel nationaal als internationaal. Drie tips voor inspiratie.

1. Maak en upload zo veel mogelijk goede video’s

Het is niet alleen maar entertainment waarvoor de gebruikers gemiddeld 40 minuten per dag op YouTube vertoeven. Ook video’s van bedrijven wordt veelvuldig bekeken. Denk aan de visualisatie en uitleg van (industriële) processen, productintroducties of specificaties en natuurlijk video tutorials, de vervangers van de oude handleidingen op papier. Virtuele rondleidingen, algemene bedrijfsfilms en ook interessante project showcases worden veelal teruggevonden door potentiële klanten. Die moet jij dus ook plaatsen!

Denk daarbij bewust na over de lengte van elke film. Een film waarin een technisch proces wordt uitgelegd mag langer duren dan een product of bedrijfsintroductie. Het is de bedoeling dat je de kijker meteen vangt in de eerste tien seconden. Dat doe je niet door die tijd trots te vullen met je logo, tenzij je een zeer bekend en gerespecteerd merk bent.

Gebruik ook nieuwe videotechnieken om op te vallen. Bijvoorbeeld hoogwaardige 3D animatie en 360-graden opnames, die ook als virtual reality of augmented reality video kunnen worden bekeken.

Goede video’s uploaden is niet genoeg om ook daadwerkelijk gevonden te worden en nieuwe leads te genereren. Wat ik vaak zie is dat bedrijven daar wel (al) stoppen. Daarom nog 2 gouden tips die je niet over het hoofd mag zien.

2. Zorg dat je video’s gevonden worden

Klinkt misschien triviaal. Maar je wil niet weten hoeveel films er worden geplaatst die bijna nooit gevonden worden. Het is daarom belangrijk om ook de “meta” data goed in te vullen zoals titel, omschrijving en trefwoorden. Om nog beter gevonden te worden is het ook raadzaam om via YouTube zelf ondertiteling toe te voegen en te zorgen dat al je video ook voice-over heeft. Dit helpt YouTube om je video’s beter te begrijpen en te ontsluiten naar geïnteresseerden.

Kijk ook of je bepaalde video’s nog in meerdere delen kan splitsen en apart kunt uploaden. Dit is een simpele truc, die de potentie heeft je bereik enorm te vergroten. Je hebt immers meer video’s online en kan per video je meta data nog verder specificeren. Koppel deze vides onderling door, zoals ik zal uitleggen in de volgende tip. Dit alles resulteert in een nog veel grotere kans dat je gevonden en gezien wordt.

Groepeer al je video’s ook in afspeellijsten, zo blijven kijkers makkelijker bij jouw video’s hangen. Wil je een video in je website integreren of met een mailing versturen, maak dan een aparte afspeellijst aan met alleen die video. Hiermee kun je voorkomen dat de kijker aan het einde alsnog bij je weggesluisd wordt.

3. Zet kijkers om in leads en klanten

Om het cirkeltje rond te krijgen, moet je uiteraard ook nog zorgen dat de kijkers zo laagdrempelig mogelijk naar je website (of landing-page) kunnen doorklikken. Daarom zet je links naar je website en ook andere contactgegevens in de omschrijving van al je uploads.

En, misschien nog wel het belangrijkste, gebruik de interactieve tools van YouTube zelf om visuele doorlinks te creëren aan het einde van al je video’s. Houd hierbij rekening met een uitlooptijd, zodat de kijkers voldoende tijd hebben om naar jouw volgende video of je website door te klikken.

Als je website het toelaat, registreer dan waar je bezoekers vandaan komen, zo kun je uiteindelijk zelfs zien welke persoon door welke video getriggerd werd om contact met je op te nemen. Daar kun je doorlopend van leren en verbeteren.3



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment