Europese boetes deren Googles resultaten niet

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 04 feb 2019 in nieuws

Googles moederbedrijf Alphabet zag de nettowinst in 2018 ruim verdubbelen van 12,7 miljard naar 30,8 miljard dollar. En dan is de Europese monopolieboete van vijf miljard dollar al genomen. Bijna twintig procent van de omzet komt niet meer uit search.

Zojuist publiceerde Alphabet de cijfers over het vierde kwartaal en daarmee over heel 2018 (PDF).

Het verkooptotaal steeg afgelopen jaar van 111 miljard naar 137 miljard dollar. In het vierde kwartaal is sprake van 22 procent groei tot 39 miljard dollar. De helft daarvan wordt op thuismarkt Amerika gerealiseerd.

Wat van kwartaal op kwartaal duidelijker wordt is dat Google steeds iets minder afhankelijk wordt van zijn reclamehandel. Kwam in het vierde kwartaal 2017 nog vijftien procent van de verkopen voor rekening van Other Revenues, in 2018 was dat zeventien procent. Onder Other Revenues valt de cloudbusiness, abonnementenverkoop (One, G Suite) en bijvoorbeeld app-verkopen in de Play Store.

De experimentele tak Other Bets, met daarin bijvoorbeeld de glasvezel- en ballonnenbusiness, kostte vooral veel geld. Het operationeel verlies van die grote knutselschuur bedroeg 3,6 miljard dollar.

De teller voor het aantal medewerkers stond eind 2018 op 98.800 (+20%). Mogelijk is het feestje voor collega nummer 100.000 inmiddels al gevierd. Grote kans dat die bij Google Cloud werkt, omdat er veel wordt geïnvesteerd in de beschikbaarheid van eerstelijns contacten voor zakelijke klanten.

Uitgaven aan kantoorpanden en de bouw van datacentra verdubbelden vorig jaar tot 25,4 miljard dollar. R&D-bestedingen liepen in een jaar op van zeventien tot 21 miljard dollar.

Beleggers reageerde licht positief en beloonden het aandeel in de handel nabeurs met een plusje van 1,5 procent.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment