Ex-directeur Xs4all tekent tegen opheffen provider

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 14 jan 2019 in nieuws

Een ex-directeur van Xs4all, tevens oud-topmanager bij KPN, tekent de petitie tegen het opheffen van de provider. Doke Pelleboer: “Als KPN zich als premium merk wil positioneren ruimen ze juist de budgetmerken op, niet het topmerk.”

Pelleboer reageert op de plannen van KPN om de merken Telfort, Xs4all en Yes Telecom uit te faseren. Net als twintigduizend anderen tekende hij in de afgelopen dagen de petitie om de activiteiten en het merk van provider te behouden.

“Ik heb daar zeven jaar gezeten en tien directeuren boven me gehad. Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met Xs4all zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid. Ook nu hoor ik geen details bij het voornemen. Het is een schot uit de heup zonder enig houvast”, zegt hij in een reactie aan deze uitgave. “Ik kan het niet volgen.”

Pelleboer: “Je hoort enkel een marketingverhaal over merken, maar als je Xs4all opheft gooi je juist een premium product weg.” De provider is meer dan een merk. Zoals de talloze reacties op social media laten zien voelen klanten een emotionele verbinding met de provider, mede vanwege het specialistische personeel, de keuze voor top hardware en diensten en – niet in het minst – het constant bewaken van de privacy van klanten.

De massale steunbetuiging aan de provider is niet te ontkennen door de top van het telecombedrijf. “Zulke onrust doet wel iets aan de directietafel. De reputatie en de betrouwbaarheid van KPN als premium leverancier wordt erdoor aangetast.”

Zijn voormalig woordvoerster Sjoera Nas: “KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van. Ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als Xs4all qua privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als Xs4all opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet openheid geven.”

Het lijkt Pelleboer niet uitgesloten dat de ondernemingsraad of wellicht zelfs klanten van Xs4all KPN’s plan voorleggen aan de Ondernemingskamer [?]. “Je kunt het bedrijf niet zomaar sluiten zonder argumentatie.”

De initiatiefneemster van de petitie, Kirsten Verdel, is verrast door de massale support. “Je hoopt op tientallen of misschien honderden reacties. Maar dit had ik echt niet verwacht. Uit verschillende hoeken krijg ik zelfs diensten aangeboden voor de fase na de petitie. Let wel, mensen tekenen een steunbetuiging voor een commercieel bedrijf. Dat is wat anders dan iets sympathieks als zeehondjes.”

KPN heeft tot dusver gereageerd met de stelling dat het nieuwe merkenbeleid een voornemen is. Concrete plannen zijn er niet.

Bij de overname van Xs4all in 1998 tekende het telecombedrijf er ook voor, dat waren aparte clausules in het contract, om het gedachtegoed van Xs4all te bewaken en te ontwikkelen. Daar heeft KPN afgelopen twintig jaar ook voor betaald aan speciaal daarvoor opgerichte stichtingen. Dat leidde in 2016 tot een conflict. De rechter vindt dat KPN moet blijven betalen. De telecomaanbieder tekende hoger beroep aan.

Foto: Harald Kanins (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment