Vijf tips die het succes van de recruiter bepalen in 2019

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 11 jan 2019 in nieuws

Door de jaren heen betreden steeds meer technologische innovaties het Recruiter/HR Tech-domein. Om de candidate- en hiring manager experience te waarborgen, moeten deze zogenaamde digital touchpoints in lijn zijn met de human touchpoints van een recruiter. Met deze vijf waardevolle tips kun je het verschil maken in een wereld vol digitale touchpoints.

1. Van Talentpool naar Fanbase

Apple, Google, FC Barcelona, Real Madrid en de Rolling Stones hebben allemaal één belangrijk ding gemeen, namelijk fans. Dit maakt de samenwerking en begrip voor elkaar zoveel eenvoudiger, dat wij iedere recruiter een fanbase wensen. Fans accepteren meer van je, gaan voor je door het vuur en bovenal: helpen je voorwaarts. Creëer daarom als recruiter een eigen fanbase. Investeer in goed contact met je kandidaten en realiseer meer plaatsingen bij tevreden opdrachtgevers.

2. Een seamless digitale workflow

In de dagelijkse praktijk krijg je als recruiter met steeds meer technische tools te maken. Zo zijn er hulpmiddelen om de juiste vacatureteksten te schrijven, wordt LinkedIn steeds vaker gebruikt om kandidaten of beschikbare vacatures te vinden en worden steeds meer tools ingezet om de candidate experience te verbeteren.

Van feedbacktools tot marketingcampagnes: er komen steeds meer digitale processen bij. Om zo succesvol mogelijk te zijn wens je zo min mogelijk tijd kwijt te zijn met deze handelingen. Daarom adviseren we je om een naadloze digitale workflow op te zetten. Zo blijft er tijd over voor het daadwerkelijke mensenwerk: het verleiden van kandidaten en opdrachtgevers.

3. Jij, als recruiter maakt het verschil

Met de vloedgolf aan nieuwe recruiters wordt het steeds belangrijker dat je je kunt onderscheiden op basis van je kennis. Presenteer jezelf als specialist. Als recruiter maak je het verschil door kennis te hebben van je vakgebied, de markt, kandidaten en klanten.

Er zijn heel veel manieren om de markt te leren kennen en daarnaast is er steeds meer belangstelling voor opleidingen en cursussen in Arbeidsmarktcommunicatie en Recruitment. Dus sluit je aan bij de Hogeschool voor Recruitment, volg trainingen en maak gebruik van de tools die voorhanden zijn.

Zo kun je met het doelgroepen-dashboard de markt in kaart brengen en worden Jobdigger en Jobfeed gebruikt voor live inzicht in de marktvolumes. Maar gebruik ook feedbacktools om te meten of je daadwerkelijk wordt gezien als specialist.

De meest schaarse functie is die van de recruiter zelf. Dat betekent dat de drempels qua instroom alleen maar omlaag gaan. Kortom, investeer in jezelf om het kaf van het koren te scheiden. Geef de kandidaat het gevoel dat je de volgende baan voor hem of haar kunt regelen.

4. Online heartbeat

Steeds meer millennials betreden de arbeidsmarkt. Zij stellen niet alleen meer, maar ook andere eisen aan de online aanwezigheid van recruitmentorganisaties. Deze zogenaamde ‘Instagram-generatie’ gaat niet naar een carrièrebeurs in hun zoektocht naar een baan, maar kijkt liever online naar de mogelijkheden. Bedenk daarom goed waar en hoe je online bereikbaar wilt zijn. Vroeger was het voldoende om je website als marktkraam te zien, maar die wereld is veranderd. De nieuwe generatie is een en al online. Een online heartbeat is dus nodig om je kandidaten gericht te kunnen verleiden. Luister daarom naar je doelgroep en kies de juiste kanalen.

5. Verrassend menselijk met AI

De invloed van Artificial Intelligence (AI) wordt groter in 2019 met directe impact op het werk van de recruiter. Op steeds meer websites popt de ‘chatbot’ op. Hoewel de digitale intelligentie hiervan beperkt is tot een structuur van vraag-en-antwoord, is het een mooie tool om buiten kantoortijden in contact te komen met kandidaten die op je website rondneuzen. Dit soort systemen leert nog niet, maar dát gaat in 2019 veranderen. AI en machine learning gaan de recruiter steeds meer helpen bij het slim matchen van kandidaten en vacatures. Alle content die door een kandidaat wordt gedeeld, helpt het systeem om in de toekomst nóg slimmere matches te maken.

Een andere belangrijke trend voor 2019 wordt het gebruik van gezichtsherkenning om het karakter van een kandidaat in kaart te brengen. Het lijkt erop dat de Netflix-serie Lie to me, werkelijkheid wordt voor de recruitmentsector. Tijdens een videosollicitatie worden de big five onder de persoonlijkheidsdimensies op basis van micro-expressie toegekend aan een kandidaat: openheid, extravert, vriendelijkheid, stabiliteit en ordelijkheid.

De rol van AI groeit, maar ook het belang van de menselijke factor neemt alleen maar toe. Want júíst door gebruik te maken van technologie, houd je als recruiter tijd over om die dingen te doen waar je als mens toegevoegde waarde kunt brengen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment