CES 2019 gaat over mogelijkheden én verantwoordelijkheden

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 10 jan 2019 in nieuws

Tijdens de Consumer Electronics Show (CES 2019) vergapen we ons niet alleen aan de nieuwste technologische ontwikkelingen. De tech-branche gaat ook in op maatschappelijke vraagstukken die onherroepelijk om aandacht blijven vragen. Inderdaad: alles raakt steeds meer met elkaar verbonden, maar als we de risico’s bagatelliseren, maken we van alle mogelijkheden ook meteen onze grootste valkuilen. Dit zijn vijf trends die centraal staan tijdens CES 2019.

De ultieme gebruikerservaring, dáár draait het om tijdens de Consumer Electronics Show, die deze week plaatsvindt in Las Vegas. Dat dit een heet hangijzer is, mag voor de toekomstbewuste marketingmedewerker geen verrassing zijn: de CMO ontwikkelt zich immers meer en meer tot een ‘bedrijfsbrede samenwerker’ die de customer experience (cx) centraal zet.

Maar goed, de ultieme customer experience omvat niet één trend. De beste persoonlijke ervaring bestaat uit verschillende ontwikkelingen, de ene misschien wat ‘hoger over’ dan de andere, maar daardoor niet minder belangrijk.  

5G verbindt álles

We zijn natuurlijk al langere tijd bezig met de grootschalige uitrol van 5G (zo lanceerde Accenture in september nog een acceleratieprogramma voor het implementeren van de 5G-netwerktechnologie) maar in Las Vegas zetten we de next step. De grootste smartphone-fabrikanten brengen in 2019 de eerste 5G-telefoons op de markt, maar tijdens CES 2019 krijgen ook andere industrieën zicht op de voordelen die 5G met zich meebrengt. Sterker nog: voor het verder ontwikkelen van bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s en smart cities is 5G niets minder dan cruciaal!

‘Meeslepend’ het nieuwe mainstream

De tijd dat we opkeken van 3D-brillen in de bioscoopzaal ligt ver achter ons. We wekken overleden muzikanten weer tot leven met hologramconcerten en gebruiken Virtual Reality (VR) om ons rond te laten leiden in onze –- überhaupt nog te bouwen –- droomwoning. Pokémon Go toont dat Augmented Reality (AR) devices overstijgt en hele bevolkingsgroepen in beweging krijgt. Extended Reality (XR) – het combineren van VR en AR – krijgt evengoed een plaats in het dagelijks leven. CES 2019 schotelt alle branches, waaronder de gezondheidszorg en het onderwijs, vele alledaagse toepassingen en voordelen van XR voor. Immersive (meeslepende) Reality wordt mainstream in 2019.

Digitale veiligheid centraal

Met steeds meer connected woningen en auto’s en het toenemende aantal mensen dat gebruikmaakt van digital voice assistents (DVAs), treden de thema’s dataveiligheid en digitaal vertrouwen steeds verder op de voorgrond, ook tijdens CES 2019. Een belangrijke rol hierin lijkt weggelegd voor blockchain-technologie, het netwerk dat functioneert op basis van vertrouwen en zowel mensen als bedrijven de controle over hun data moet teruggeven. Tegelijkertijd gaat deze technologie de marketingwereld inzichten bieden over de impact van campagnes, wat de efficiëntie van marketingstrategieën – en daarmee de uitgaven van adverteerders – zal stuwen. Alles, vanzelfsprekend, conform de ingevoerde privacywetgeving.

Spraakbesturing verder doorgevoerd

Smart homes worden nóg slimmer. Op CES 2019 maken we onder meer kennis met slimme spiegels, douches en badkamerverlichting. Steeds meer fabrikanten zijn inmiddels overstag en werken aan met spraak bestuurde varianten. Dit vertaalt zich niet alleen in woningen die steeds meer spraakgestuurd functioneren, maar ook in voertuigen en zelfs publieke ruimten waarbinnen spraak steeds meer (technologische) zaken in gang zet. Maar goed, hoe ver slaan we hierin door? CES 2019 opent de discussie omtrent de vraag welke devices geschikt zijn voor spraakbesturing en welke juist níét.

Slimme mobiliteit

Wereldwijd maken landen hun infrastructuren gereed voor zelfrijdende voertuigen die constant met elkaar in verbinding staan. De auto verandert in een verlengstuk van je huis, waarin je onderweg ook kunt eten en werken. CES 2019 gaat daarnaast in op het lerende vermogen van voertuigen die zich, met behulp van Artificial Intelligence (AI), schikken naar het veranderende verkeer en de voorkeuren van de gebruiker. Maar niet alleen de slimme wagen staat centraal: we verwachten tijdens CES 2019 ook aandacht voor de rol van smart cars binnen slimme mobiliteit. Van trein naar (deel)auto naar fiets: het verkeer verduurzaamt en steeds meer non-automotive bedrijven gaan deze handschoen oppakken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment