De tweeletter techtrends van CES 2019

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 10 jan 2019 in nieuws

AR, VR, MR, XR, UX, AI, 5G, 8K, allemaal termen die langskwamen in de verhelderende openingstoespraak van Steve Koenig, VP Market Research bij de Consumer Technology Association (CTA), op de Amerikaanse beurs CES afgelopen week. Maar bovenal lijkt in de consumententechnologie connected tech te worden verdrongen door data tech. Meer en meer worden de keuzes van consumenten, en de beslissingen van bedrijven, bepaald en ondersteund door data.

5G zal daarin een belangrijke rol spelen. Het gaat niet alleen om het verbinden van apparaten, maar ook om het verbinden van infrastructuren. 5G zal er ook voor zorgen dat er meer ontwrichtende technologie zal worden ontwikkeld. Kijk maar wat 4G allemaal teweeg heeft gebracht, met diensten als Uber en slimme apparaten. Zo zal 5G een grote rol spelen bij zelfrijdende auto’s. Maar ook qua toestellen zal 5G nu zijn intrede doen. Samsung heeft aangekondigd later dit jaar het eerste 5G-toestel te introduceren.

AI, oftewel artificial intelligence, volgens een McKinsey-onderzoek nu al 1,2 procent van het globale BBP, zal een even grote impact op de wereldeconomie maken als de introductie van de stoomtrein. Op de beursvloer was nu bij verschillende apparaten wel iets vermeld als ‘AI Controlled’. Facebook en Intel kondigden op CES zelfs een samenwerking aan voor een AI-chip. Intels nieuwe Ice Lake line-up is reeds geschikt voor AI-taken als Deep Learning. Veel van die chips eindigen nu al in consumententech. AI is hier nu het meest duidelijk te zien in digitale spraakassistenten. Iedere bezoeker van CES kan niet heen om de enorme aanwezigheid van Google met niets anders dan overal de kreet Hey Google, zoals boven boven hun eigen hal. De menselijke stem zal meer een prominente plaats krijgen in het rijtje van bedieningsmogelijkheden. De hele UX (user experience) wordt anders. Het consumentengedrag zal een flinke verandering ondergaan.

Vorig jaar introduceerde een enkeling als Samsung een 8K-tv, dit jaar heeft elk groot merk een 8K televisie op de markt gebracht. Ook al is er (bijna) geen content voor te krijgen en lijkt 4K net te zijn doorgebroken, CTA verwacht dat er dit jaar in de VS alleen al 200.000 8K-schermen verkocht zullen worden en in 2020 zal dat 1,5 miljoen zijn. Precies op het moment dat de Olympische spelen in Japan in 8K zullen worden uitgezonden. Daarbij zullen die schermen 65-inch of groter zijn, een trend die zich bij de consument blijft doorzetten. Het is groter, het is 8K in plaats van 4K, het zal dus wel beter zijn.

AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Relality) ondergaan allebei een tegenovergestelde ontwikkeling: AR gaat langzaam over vanuit de B2B-markt naar de B2C-markt, maar VR gaat de andere kant op. Op de CES werden meerdere AR-brillen voor de consument getoond, zoals de Vuzix Blade smart glasses en de Thirdeye X2. Maar ook slimme spiegels zullen meer hun weg vinden naar winkels (ook naar de consument, zoals bleek vanuit demonstraties van Philips en Capstones Smart Mirror). Naast AR video zie je ook meer AR audio toepassingen, zoals de Bose Frames Audio Glasses. Bij VR lijken de accessoires hun weg te vinden, met een pak als de Teslasuit zou je zo Ready Player One kunnen nabootsen. En als je je als consument echt een dag wil verliezen in virtuele werelden, kan dat in één van de VR-pretparken zoals VR Zone Shin Juku.

Opvallend is tenslotte de aandacht voor zelfrijdende auto’s en bijhorende diensten, die dit jaar op de CES aanwezig zijn. Waymo, voortgekomen uit Googles zelfrijdende autoproject, is haar eerste dienst Waymo One in Phoenix gestart. Nederlandse chipmaker NXP kondigde aan samen met het Franse Kalray SA, computers voor zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. Clarion liet een systeem zien waarbij na het uitstappen de auto zichzelf ergens kan parkeren. Veoneer gaf demo’s van zijn zelfrijdende auto met techniek van Ericsson. Zelfrijdende auto’s voor de consument lijken nog wat verder weg, maar het aantal shuttles en zelfrijdende conceptauto’s bij merken als Audi, Mercedes, Denso, Kia, Hyundai en Bosch was opmerkelijk hoog.

Minder in aantal, maar niet minder opmerkelijk is ook de toename van zelfvliegende taxi’s of enkelpersoons drones. De vliegende motorfiets van de politie in Dubai werd getoond, de Nederlandse Pal-V in het Holland Paviljoen en Bell toonde een prachtige futuristische vliegende taxi, de Bell Nexus. Een futuristische toekomst lijkt hiermee dichterbij dan we soms denken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment