Hoe de chatbot de beauty-industrie een make-over geeft

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 08 jan 2019 in nieuws

Vrijwel elke belangrijke sector maakt gebruik van de vele en nog altijd groeiende voordelen van chatbot-technologie. Het idee is simpel: 24/7 in op een persoonlijke manier in contact staan met doelgroepen. De beauty-industrie is één van de koplopers. Hoe gebruiken zij voice? 

De beauty-industrie is één van de industrieën die het overweldigende potentieel van chatbots heeft omarmd om persoonlijk met consumenten om te gaan. Het opent een hele nieuwe wereld van marketingmogelijkheden, die nog altijd groeit omdat de chatbottechnologie verder verbetert. Beauty is veel persoonlijker dan andere bedrijfstakken en messaging werkt met name als het gepersonaliseerd is, of het nu gaat om productaanbevelingen of schoonheidstips.

De eerste stappen van chatbot-technologie in de schoonheidsindustrie waren voorzichtig. Beauty-chatbots werden vooral gebruikt om mondaine vragen over klantenservice te behandelen, zoals winkellocaties en retours. Inmiddels zijn de chatbots voor verschillende toonaangevende mode-, schoonheid- en cosmeticamerken slimme virtuele winkelassistenten geworden. Sommige bedrijven bieden zelfs augmented reality aan om gepersonaliseerde productaanbevelingen en schoonheidstips te bieden, of zelfs try-ons.

De beste schoonheidsspecialisten in de branche kunnen nu makkelijk omgaan met beauty consults, afspraken, gifting en influencer-marketing via chatbotplatforms als Facebook Messenger en Kik. Gebruikers kunnen net zo makkelijk een gesprek voeren met een schoonheidsbot als met een menselijke winkelmedewerker. Ze krijgen beautyinformatie, tips en aanbevelingen. De bots stellen de gebruiker een reeks vragen, die laatste deelt foto’s en links en het digitale beautyconsult is een feit. Zo simpel is het.

We vergelijken de vijf populairste beauty chatbots die momenteel beschikbaar zijn;

Bloom Avenue’s Olivia

Olivia is een chatbot voor Facebook Messenger die op briljante wijze een grondige beoordeling van de huid uitvoert. Via een aantal vragen over de huid beveelt Olivia de juiste huidverzorgingsproducten aan voor elke gebruiker. Hiervoor moesten de ontwikkelaars ervoor zorgen dat ze in staat waren om:

  • De invoer te valideren op basis van domeinlogica
  • Te controleren of de invoer correct was
  • Suggesties te doen aan gebruikers over het maken van de juiste invoer

Omdat er geen Out of the Box-oplossing beschikbaar was, moest Bloom Avenue een eigen API laten ontwikkelen die in contact staat met online cosmeticawinkels en alle filters en attributen kan bevatten. Het Lambda-script gebruikt deze API vervolgens als een eindpunt voor derden.

Sephora’s Virtual Artist

Sephora heeft een intuïtieve beauty-bot gecreëerd die chat en interactie heeft met gebruikers via het Kik-platform (een online botshop). Gebruikers kunnen hiermee een breed scala aan make-uptinten en -tonen proberen door simpelweg een selfie te uploaden in de berichteninterface. De bot kan ook kleuren herkennen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een foto van een jurk uploaden, waarna het systeem de kleur van de jurk herkent en producten van dezelfde kleur aanbeveelt. Ook kunnen gebruikers verschillende tinten van zichzelf kiezen of via de huidaanpassingstechnologie in de app aanbevelingen voor hun huidskleur en stijl krijgen. Zodra gebruikers een keuze hebben gemaakt wat betreft de producten, worden ze naar de website van het desbetreffende merk gestuurd om af te rekenen. Daarnaast kunnen gebruikers via de Facebook-reserveringsknop een persoonlijk make-upconsult boeken.

HelloAva

Deze populaire bot fungeert als schoonheidsconsulent door gebruikers te helpen met het vinden van de juiste producten voor persoonlijke huidverzorging. Gebruikers vullen een vragenlijst over hun huid in en sturen een selfie naar de chatbot op Facebook Messenger, een sms of een desktopcomputer. Het algoritme van HalloAva beveelt een breed scala aan producten aan, die worden gevalideerd door een opgeleide schoonheidsspecialiste. Daarna worden gebruikers doorgestuurd naar de betaalpagina.

Gebruikers kunnen ook met schoonheidsspecialisten chatten voor vragen over de aanbevolen producten. De AI machine learning-technologie van HelloAva gebruikt referentiegegevens van andere cliënten uit vergelijkbare leeftijds- en demografische groepen. Verder houdt HelloAva de gespreksgeschiedenis en recente aankopen van de klant bij om continu gepersonaliseerde service te bieden.

CoverGirl’s Kalanibot

Kalanibot is ’s werelds eerste influencer-chatbot. Tot voor kort concentreerde het bedrijfsmodel van CoverGirl zich op aanbevelingen van beroemdheden, met name filmsterren en fashionmodellen. Door de groeiende populariteit van social media influencers, probeert CoverGirl de markt te veroveren met een influencer-chatbot. Kalanibot is gemodelleerd op Instagram-influencer Kalani Hilliker, een tienerdanseres met meer dan vier miljoen volgers. De chatbot wordt gehost op messaging-app Kik en is bedoeld voor tieners. Kalanibot communiceert interactief met zijn gebruikers, promoot cosmetische producten die Hilliker zelf gebruikt en biedt kortingsbonnen aan voor het gepromote product dat gebruikers vervolgens kopen.

Beauty Gifter van L’Oréal

L’Oréal zag al heel vroeg de potentie van op grote schaal gepersonaliseerde één-op-één-gesprekken voeren met klanten. Het merk lanceerde daarop haar messaging chatbot voor Facebook Messenger, Beauty Gifter. Deze chatbot stelt gebruikers een reeks vragen, zoals de prijsklasse van de schenker en de leeftijd van de ontvanger. Vervolgens stuurt de schenker een kaart naar de ontvanger met de tekst: “Ik wil een geschenk voor je kopen.”

De bot stelt vervolgens de ontvanger van het cadeau een aantal vragen over huidskleur en -type, favoriete kleurencombinaties, etcetera. Nadat de ontvanger de vragen heeft beantwoord, stuurt de bot een aantal cadeau-opties naar de schenker. Door middel van machine learning leert Beauty Gifter de voorkeuren van elke gebruiker en doet het gepersonaliseerde productaanbevelingen van ’s werelds toonaangevende schoonheids- en cosmeticamerken. De bot volgt de interactie op met relevante content om engagement van gebruikers te stimuleren.

Madison Reed’s Madi

De cosmetische industrie is niet de enige die chatbot-technologie gebruikt om haar publiek rechtstreeks te bereiken, ook de haarindustrie doet hieraan mee. Haarkleurstofbedrijf Madison Reed heeft een virtuele haarkleurassistent die gebruikers helpt bij het vinden van hun perfecte haarkleur. Deze Facebook Messenger-chatbot heet Madi, en is ook via sms bereikbaar. Het werkt simpel: een gebruiker stuurt een foto van zichzelf, waarna het systeem de foto analyseert om de primaire en secundaire kleurtonen te identificeren. De bot stelt vervolgens een paar eenvoudige vragen en stuurt de gebruiker aanbevelingen van het juiste Madison Reed-product. Gebruikers hoeven niet te wachten op een ​​afspraak met een haarstylist, maar kunnen hun haarkleur direct laten matchen.

Dat ’s werelds toonaangevende cosmeticamerken de chatbot-technologie omarmen is het begin van de trend naar nog meer gepersonaliseerde en intelligente beauty-ervaringen. Dit belooft een hoop opwindende veranderingen in de schoonheidsindustrie, omdat beautybedrijven door middel van technologie de gebruikerservaringen van hun klanten verbeteren. Als bots het begin zijn, wat staat er dan nog op stapel voor technologie in de schoonheidsindustrie?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment