Personality en personalisatie: waarom LaDress-klanten zo trouw zijn

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 04 jan 2019 in nieuws

Voor modemerk LaDress is persoonlijk contact met klanten heel belangrijk. Dat gebeurt bijvoorbeeld door evenementen te organiseren en binnenkort ook door gepersonaliseerde content op de website te tonen.

Simone van Trojen richtte LaDress in 2006 op toen een zoektocht naar het perfecte jurkje op niets uitliep. Ze besloot het heft in eigen handen te nemen. Wat begon met een collectie van vier modellen in een paar verschillende kleuren, is uitgegroeid tot een uitgebreide doorlopende collectie. Uiteraard is er een enorm aanbod van jurken, maar de klant kan ook bij LaDress terecht voor broeken, blazers, jassen, et cetera.

Wat ook is veranderd, is dat LaDress inmiddels van een pure online player een omnichannel retailer is geworden. Twee jaar geleden werd de eerste boetiek in de Runstraat in Amsterdam geopend. De teller staat nu op acht winkels in Nederland en één in Antwerpen. Meer dan de helft van de omzet is nog altijd afkomstig van de webshop, maar de winkels hebben duidelijk een aanjagend effect. “De boetiek in Amsterdam zit in de Negen Straatjes, waar veel toeristen komen,” zegt Simone. “We merken dat er daardoor ook vanuit het buitenland veel wordt besteld op onze website. Dit effect is ook binnen Nederland te zien. Toen de winkel in Breda openging, steeg het aantal online bestellingen vanuit die regio opmerkelijk.”

Dat wil niet zeggen dat LaDress een dicht netwerk van eigen winkels nastreeft. Online verkoop blijft de kern. “Daar kunnen we klanten prima helpen. We investeren veel in de content en goede fotografie, zodat duidelijk is wat iemand koopt.”

In 2019 starten met wholesale

Simone van Trojen, LaDressWel wordt het aantal fysieke verkooppunten uitgebreid, vertelt Simone, zodat de ambitieuze groeidoelstelling van 65 procent ook volgend jaar kan worden waargemaakt. “In 2019 beginnen we met wholesale. Onze eigen boetieks zitten verspreid over heel Nederland, van Groningen tot Maastricht. Maar er zijn meer plekken waar vrouwen geïnteresseerd zijn in kwaliteitskleding. We zijn nu druk bezig met het zoeken van de mooiste winkels waar we mee kunnen samenwerken.”

Naast de fysieke winkels zijn social media een belangrijk marketingkanaal. Op Facebook heeft LaDress 300.000 fans. Nu het gebruik van dat medium verandert, wil het merk op Instagram op een organische manier groeien. “We merken dat met name Instagram Stories voor ons heel goed werkt. Daar zijn we nu mee aan het experimenteren.”

Klant zelf is belangrijkste influencer

Verder is influencer marketing heel belangrijk, al vult LaDress dat anders in dan de meeste andere fashionspelers. Zij kiezen ervoor bekende vrouwen die passen bij de uitstraling van het merk te kleden. “LaDress staat voor empowerment – als je je goed voelt, ben je zekerder van jezelf en straal je kracht uit. Als bekende vrouwen uit de media, politiek en zakenwereld in een jurk van ons aanschuiven bij De Wereld Draait Door, krijgen we daar meteen respons op. Er is meer vraag naar het artikel. Dat effect is heel goed te meten. Maar de belangrijkste influencers zijn onze klanten zelf. Als zij tevreden zijn, dan dragen ze dat uit in hun netwerk van familie, vriendinnen en collega’s. Wij kunnen ons geen betere PR wensen.”

LaDress koestert de klant. Alles draait om het geven van de ultieme service. Dat betekent dat trouwe klanten op hun verjaardag een attentie krijgen, maar ook dat ze uitgenodigd worden voor evenementen zoals ‘get-togethers’ in de showroom van LaDress, een diner of zelfs een verblijf in een retreat in Italië. Simone is als gezicht van het bedrijf de host. Dit alles is onderdeel van het loyaliteitsprogramma, dat bestaat uit duizenden Gold en Diamond-leden. Wie vijf jurkjes heeft gekocht, kan zich registreren als Gold-lid en ontvangt uitnodigingen voor evenementen, spaart voor kortingen en krijgt bijvoorbeeld een seintje wanneer er speciale acties zijn. Een Diamond-lid heeft minimaal vijfentwintig jurkjes gekocht en heeft als extra privileges het vermaken van de gekochte kleding en zelfs het customizen daarvan, bijvoorbeeld als ze een item in een bepaalde kleur willen hebben die niet in de collectie zit. Persoonlijker wordt het niet.

Nieuw platform nodig voor app en personalisatie

Om die persoonlijke band met de klant online én de groeiambities mogelijk te maken, is technologie nodig. LaDress is net overgestapt op Salesforce Commerce Cloud. De oude website werd twaalf jaar geleden speciaal voor het merk gebouwd en is gedurende de jaren steeds verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Het platform voldoet echter niet meer omdat LaDress in 2019 een app wil lanceren met styling tips, inspiratie en natuurlijk de mogelijkheid om producten te bestellen. Het bleek lastig om in de oude set-up de hiervoor benodigde koppelingen tussen systemen te maken. “We zochten een platform dat niet alleen de app ondersteunt maar het bijvoorbeeld ook straks gemakkelijk maakt voor onze wholesale-partners om bestellingen te plaatsen. Daar is het nieuwe systeem wel op berekend.”

Een volgende stap is om websitebezoekers gepersonaliseerde content te laten zien. “Als je in Maastricht woont, wil je geen informatie over een event in de boetiek in Groningen. En iemand die Gold of Diamond Member is, heeft andere informatie nodig dan iemand die voor het eerst op de website komt en nog niet weet waar LaDress voor staat. Wij willen dat de content zoveel mogelijk past bij de interesses van de bezoeker, net zoals we voor elke vrouw het perfecte jurkje hebben.”

Foto’s: Alek



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment