Workshop: Slimmer aan de slag met Stories

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 22 dec 2018 in nieuws

Facebook, Snapchat, Instagram, WhatsApp… Ieder sociaal netwerk werkt inmiddels met Stories. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider en hun werking steeds effectiever. Maar hoe bouw je een goede strategie rondom jouw Stories?

1. Weet je waarom je echt niet meer om Stories heen kan?

Ja: De sociale media van Facebook, waar Instagram en WhatsApp onder vallen, alleen al worden volgens het bedrijf dagelijks door gemiddeld twee miljard mensen gebruikt.

Nee: Instagram Stories heeft meer dan driehonderd miljoen actieve gebruikers en bijna alle gebruikers krijgen nu al bedrijven in hun feed. Een op de vijf verhalen krijgt een directe reactie van kijkers, die mate van interactie is voor een sociaal netwerk ongekend. Direct contact met gebruikers is daarbij mogelijk via Instagram of Facebook Messenger. Daarnaast is Instagram gekoppeld aan Facebook en heb je dus dezelfde uitgebreide targetingmogelijkheden.

2. Dat je met Stories al snel ‘top of mind’ en ‘top of app’ bent?

Ja: Wanneer je een story op Instagram plaatst, komt het logo van je merk bovenaan in de app te staan, mocht je deze als profielfoto hebben. 

Nee: Na het bekijken van de story schuift het logo voor de gebruiker naar rechts, maar aangezien een story 24 uur lang actief blijft, betekent dit dat het logo van jouw merk 24 uur lang bovenaan in de Instagram-app staat. Als je een update in Instagram Stories plaatst, zullen volgers dus meteen jouw logo zien wanneer ze de app openen. Zorg wel dat je goede content voor jouw doelgroep levert, anders zullen gebruikers je sneller ontvolgen.

3. Waarom je een bedrijfsaccount opent en wat het oplevert?

Ja: Met een bedrijfsaccount bekijk je niet alleen statistieken zoals het bereik en het aantal weergaven, maar zie je ook alle reacties en interacties.

Nee: Je kunt advertenties maken voor Instagram door een bericht te promoten in de app  of door de functie voor het maken van advertenties – Power Editor of de Ads API – te gebruiken. Instagram Ads is redelijk eenvoudig te koppelen aan de Facebook Manager. En in tegenstelling tot Snapchat is het veel makkelijker om groei in volgers te creëren omdat het een open kanaal is. Binnenkort breidt Instagram bovendien de mogelijkheden tot adverteren uit. Meer hierover.

4. Weet je al hoe je een goed verhaal vertelt?  

Ja: De naam zegt het al. Je verhaal moet hout snijden en goed zijn opgebouwd. Met één simpele foto ga je het niet redden!

Nee: Doordat Instagram de stories die worden geplaatst als een slideshow afspeelt, is het uitermate geschikt voor storytelling. Door meerdere korte updates achter elkaar te plaatsen, kun je eenvoudig een verhaal overbrengen. Zorg dus voor een goed script en biedt iets extra’s. Bedenk je bijvoorbeeld waar je publiek nog geen toegang toe heeft. Zoals een kijkje achter de schermen bij een concert of de making off van een fotoshoot. Hou het persoonlijk en stimuleer interactie met de gebruiker.

5. Weet je dat dat je enorm creatief te werk kan gaan?

Ja: Instagram Stories biedt ontzettend veel variatiemogelijkheden als het gaat om content. Met een beetje creativiteit kun je hierdoor al snel onderscheidend zijn.

Nee: Probeer de verschillende features zoveel mogelijk te benutten, zoals het toevoegen van filters, locaties of polls.En vergeet ook niet betrokkenheid te creëren door anderen te vernoemen en interactieve buttons of winacties toevoegen. Instagram voegt regelmatig nieuwe features toe, probeer ze ook allemaal uit. Het algoritme zal je daarvoor belonen. Hier vind je enkele goede voorbeelden.

6. En hoe je technisch alles goed kan doorzetten?

Ja. Één foto blijft tien seconden in beeld. Ze hebben een ratio van 9:16 en een resolutie van 1080×1920. Let hierbij wel op de technische beperkingen.

Nee: Een video kan binnen Stories maximaal vijftien seconden duren. Met meerdere video’s werken kan natuurlijk wel. Je kan ze uploaden als .MOV, .MP4 of .GIF en moeten kleiner zijn dan 2,3GB. De resolutie is minimaal 720p. Het is niet mogelijk om achteraf te croppen. Daarnaast kan je links toevoegen door middel van een: ‘Swipe up voor meer info’. Daar moet de conversie plaatsvinden, dus zorg voor een pakkende call to action!

7. Wat de mogelijkheden voor advertenties zijn?

Ja. Alle gebruikers zien de advertenties als ze door hun feed scrollen, dus je komt direct binnen in de feed. Ze kunnen advertenties niet negeren.

Nee: Bij de advertenties in Instagram Stories staat klein in beeld ‘Gesponsord’, zodat de kijker weet dat het om een advertentie gaat. Zo krijgen gebruikers die jou niet volgen jou ook te zien. Doordat je gericht kan targetten, kan je een vrij duidelijke campagne opzetten. Bijvoorbeeld om meer volgers te krijgen, meer conversie te krijgen of naamsbekendheid. Denk daarbij goed na over het doel van je campagne. Lees ook deze tips.

8. Heb je tot slot al eens gedacht aan een live-video? 

Ja: Mooi, want alle volgers krijgen een melding als jouw account live gaat. Waardoor je extra betrokkenheid genereert.

Nee: Behalve live gaan, is het ook mogelijk om je live-video op te slaan, waardoor je hem later nog kunt delen. Zodat je volgers die hem niet in real time hebben gezien hem later alsnog kunnen bekijken. Het is vooral interessant als je als merk op een evenement aanwezig bent. Of als je volgers een kijkje achter de schermen wilt geven bij een belangrijke gebeurtenis. Ook hier is het een must om relevante content te maken. Ontvolgen is met één klik gebeurd.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment