Expivi wil ultieme productbeleving voor elke webshop

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 20 dec 2018 in nieuws

Babak Mirzaie is mede-oprichter van Expivi, de 3D-productconfigurator die webwinkels voorziet van een nieuwe winkelervaring in 360°-formaat. “Expivi creëert de wow-factor met 3D en augmented reality.” Expivi won de AIA18 in de categorie Living & Working. De jury roemt vooral de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie.

Begin

Wat is Expivi?
“Een next generation-webshopsysteem. Expivi geeft de online-sales van bedrijven een impuls met realistische 3D-visualisatie. Producten in webwinkels geven we een totaal nieuwe beleving mee. Je bekijkt ze direct in 360° in je browser. Elke webshop kan werken met Expivi, voor alle browsers is onze productconfigurator geschikt.”

Hoe werkt het precies?
“Iedereen die serieuze online-verkoop nastreeft, heeft een webshop nodig. Producten bekijken in de meeste webshops vind ik nu een drama. Als koper kun je in het gunstigste geval inzoomen en uitzoomen op afbeeldingen, en staan de afmetingen en specificaties erbij. Expivi doet het zo dat je het product aan alle kanten kunt bekijken. Naast de 360°-blik kun je je product personaliseren. Aan een bankstel kun je bijvoorbeeld met Expivi direct een kleur of stof naar smaak toevoegen binnen de mogelijkheden van het assortiment. En zien hoe het staat in huis.”

Waarin onderscheidt Expivi zich van andere productconfigurators?
“Dat alles binnen de browser gebeurt. Dáár creëren we de wow-factor, met 3D in de website en met augmented reality (AR) voor je mobiel. IKEA komt met hun productconfigurator in de buurt, maar wat zij doen is maatwerk dat alleen voor de AR-app geschikt is. Dus voor de website moeten ze weer iets anders gebruiken en ook blijven updaten op twee verschillende plekken.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“In 2000 moest mijn familie vluchten uit Iran en kwamen we in Nederland terecht. In 2009 hebben mijn broer en ik Golabi Studio opgezet, een creatief bedrijf dat games en apps ontwikkelt. Wat ons op het spoor zette van wat later Expivi werd, was de opdracht om een woningconfigurator te bedenken. Die moest kinderlijk eenvoudig worden, zodat de klant producten zou kunnen configureren op een platform, vergelijkbaar met WordPress. We bedachten een oplossing in de browser, waarbij we gebruikmaken van de kracht van webGL. Dat was toen nog niet eerder vertoond.”

Wanneer wist je dat Expivi levensvatbaar was?
“Toen we Expivi presenteerden bij Autodesk, de softwareontwikkelaar die veel mensen kennen van AutoCad: het technische tekenprogramma. Door overeenkomsten in ons werk waren we met hen in contact gekomen. Toen ze het zagen, werd het stil in de zaal. Het bleek dat zij met veel meer mankracht bezig waren geweest om hetzelfde te bereiken.”

Nu

Wat hebben de AIA je tot nu toe opgeleverd?
“Publiciteit, erkenning en waardering. Als je uitgeroepen wordt tot winnaar van de AIA vind ik dat je mag zeggen dat je het goed doet als start-up. De les in de aanloop naar de uitreiking was voor mij: ‘weten waar je naartoe gaat’. Je krijgt een duidelijker beeld van waar je staat en wat je wanneer wilt doen. Het gaf ons bijvoorbeeld inzicht in de juiste timing om de markt op te gaan.”

Wat gaf voor de jury de doorslag om Expivi tot winnaar uit te roepen?
“Gebruiksvriendelijk en efficiënt is de kern van hetgeen in het juryrapport staat. Dat we er goed over hebben nagedacht. Dat uit zich vooral in het gemak van het systeem. Als gebruiker configureer je in een paar eenvoudige stappen je product.”

Wat zijn nu uitdagingen voor Expivi, waar loop je tegenaan?
“De grootste is de ‘wat is nieuw’-vraag’ beantwoorden. Het komt erop neer mensen te overtuigen van de meerwaarde van Expivi. Dat voelt als het verschil overbruggen tussen een Kia en een Bentley. Wat daarbij helpt, zijn evenementen zoals de AIA en ook Slush 100. Daar zijn we begin december als enige bedrijf uit Nederland verkozen tot de top 100. En we zijn in contact gekomen met Salesforce.com, wat voor Expivi een grote stap kan zijn om internationaal te groeien en de standaard te worden voor e-commerce.”

Toekomst

Wat voor trends zie je in de markt van Expivi de komende jaren?
“Wat in de toekomst zal gaan gebeuren, is dat het makkelijker wordt om producten te vinden die precies bij je passen. Ik voorzie dat er een koppeling komt met machine learning. Dus waar je nu nog je wensen intypt op Google en verdwaalt in de zoekresultaten, krijg je dan meteen opties die al heel erg lijken op de bank die perfect past bij jou en je interieur. Meeliftend op die trend kan het zo gaan zijn dat producten die via Expivi aangeboden worden on demand gemaakt kunnen gaan worden. Dat is heel interessant voor de verkoper – die geen voorraad meer nodig heeft – maar ook voor ons.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Ik heb er meerdere, aan elk ervan hecht ik evenveel waarde. Geef nooit op. Ga altijd tot het uiterste. Geloof in wat je doet. Denk vooruit. Ga uit van de gebruiker in plaats van de ontwerper.”

*) Expivi is winnaar van de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Living & Working.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment