Mobiele reclame-uitgaven Amerika naar 600 miljoen dollar

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 14 apr 2011 in nieuws

Adverteerders gaven in Amerika tussen de 550 en 650 miljoen dollar uit aan reclame op het mobiele web en in applicaties. Voorts blijkt uit onderzoek dat beeldreclame (display) in termen van bestedingen bijna even groot is als tekstadvertenties bij zoekmachines.

Dat blijkt uit cijfers die adverteerdersclub IAB gisteren publiceerde over de Amerikaanse online reclamemarkt. Het onderzoek werd uitgevoerd door PwC.

Hoe groot de mobiele reclamemarkt in 2010 exact was, kan PwC niet berekenen. Het doet een gecalculeerde aanname wanneer het een bedrag van rond de 600 miljoen dollar noemt. Hoeveel daarvan door adverteerders wordt uitgegeven bij Google is niet bekend. Het zoekbedrijf zegt zelf dat het vorig jaar wereldwijd 1 miljard dollar aan mobiele reclame omzette.

Adverteerders gaven in Amerika voor 26 miljard dollar uit aan digitale reclame. Dat is search, display, e-mail, lead generation en classifieds (bedrijvengidsen en rubrieksadvertenties). Dat is 15 procent meer dan in 2009.

Bijna de helft van de reclamebestedingen ging naar tekstreclame bij zoekmachines. Vijfenzestig procent van de Amerikaanse zoekopdrachten vindt plaats bij Google, rekende Comscore voor, 16 procent bij Yahoo en 13 procent bij Microsoft-sites. Aangezien Microsoft de zoektechnologie van Yahoo levert, is Microsoft goed voor 30 procent van de Amerikaanse zoekresultaten.

Uit bovenstaand overzicht wordt goed duidelijk dat display afgelopen jaar 24 procent groeide en search met 12 procent. Mede door nieuwe technieken als audience targeting neemt de belangstelling voor beeldreclame zienderogen toe.

De Europese en Nederlandse bestedingsscijfers worden begin juni bekend gemaakt tijdens het Europese IAB-congres Interact in Barcelona.

Foto: bethcanphoto (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment