TNT Post met digitale focus door als PostNL

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 07 apr 2011 in nieuws

De naam TNT Post verdwijnt over anderhalve maand van de markt. Het Nederlandse postbedrijf gaat door onder de naam PostNL.

Vanochtend meldde De Telegraaf de aanstaande naamswijziging op basis van informatie bij het merkenbureau. Daarnet dook een filmpje op bij Youtube dat de eerste tv-commercial lijkt te zijn van PostNL:

De internetadressen Post.nl en PostNL.nl verraden nog niets over de nieuwe activiteiten van het postbedrijf.

TNT besloot in de zomer van 2010 om het bedrijf op te splitsen in een Post- en Express-bedrijf. Sinds januari jongstleden zijn de bedrijven intern al twee gescheiden entiteiten. De strategische doelen van Post en Express zouden steeds meer uit elkaar liggen en daarom niet meer binnen een bedrijf te verenigen zijn. De splitsing kan leiden tot twee beursnoteringen maar ook tot overnames.

Onder Post vallen bij TNT ook alle e-commerceactiviteiten. Dat is niet enkel het bezorgen van pakketjes, maar ook het bouwen, onderhouden en uitbreiden van eigen winkels en winkels van derden. Daar gaan jaarlijks nu enkele tientallen miljoen euro’s in om. Het bedrijf ontwikkelt zich tot een aanbieder van de hele e-commerceketen, van marketing en winkelen tot betalen en bezorgen.

Gezien de digitale insteek van bovenstaande commercial wil PostNL zich nog duidelijker als kenner van het digitale landschap profileren.

In Duitsland investeert Deutsche Post ook aanzienlijk in de digitalisering van zijn diensten. Dat leidde afgelopen jaar tot de overname van twee bedrijven die op Europese schaal aan internetreclame doen. De laatste overname is van afgelopen week. Toen werd bekend dat de Duitse posterijen technologiebedrijf Adcloud kopen. Daarmee kunnen bedrijven reclame op internet vertonen op basis van online gedragingen van de consument. In ouderwetse posttermen heet dat ‘geadresseerde post’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment