Uur van de waarheid voor eerste iPad-krant The Daily

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 21 mrt 2011 in nieuws

De tijd van de gratis proefabonnementen is voorbij. ‘s Werelds eerste iPad-krant The Dialy is vanaf vandaag alleen nog tegen betaling te downloaden. Rond de zomer komt het papierloze dagblad ook in Europa op de markt.

Ruim een maand na het verschijnen van de eerste editie schakelt The Daily over naar een betaalmodel. Tot op heden was de Amerikaanse iPad-krant van uitgeverij News Corp. nog gratis te lezen.

Het is de vraag hoeveel van de honderdduizenden downloaders in Amerika daadwerkelijk een abonnement op de krant gaan nemen. Wie dat wel doet, betaalt 1 per krant of 40 dollar voor een jaarabonnement. Uitgever Greg Clayman zegt dat er in ieder geval meer dan 5.000 Amerikanen een abonnement hebben gesloten.

New Corp. investeert tot juni van dit jaar circa 30 miljoen dollar in het innovatieve project. Twee redacties met ongeveer 100 man werken voltijds aan de multimediale titel die los van iedere technische conventie kunnen worden gemaakt.

Voor zijn abonnementen leunt The Daily op het systeem dat Apple in iTunes implementeerde. Apple zorgt voor de inning van iedere dollar van de losse verkoop en voor de terugkerende inning voor wie een abonnement neemt. Daarvoor vangt het dertig procent commissievergoeding.

Overigens lanceerde Google onlangs onder de naam One Pass een vergelijkbaar systeem voor uitgevers van kranten en tijdschriften.

The Daily verschijnt ergens in de komende maanden ook in de iTunes-schappen in Engeland en wellicht ook in Duitsland en Frankrijk. Over die laatste twee wordt nog gespeculeerd. Het ziet ernaar uit dat de Europese versie van de iPad-krant, zeker in eerste aanleg, een kopie zal zijn van de Amerikaanse editie.

Gefilmde demonstratie van een van de eerste uitgaven van The Daily:

Auteur Ken Doctor rekent hier voor dat en hoe The Daily met inkomsten uit abonnementen en reclame kostendekkend kan werken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment