eBuddy lanceert eigen variant op WhatsApp

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 17 mrt 2011 in nieuws

De Nederlandse online multinational eBuddy lanceert eBuddy XMS, een WhatsApp-achtige dienst die sms overbodig kan maken. En passant gaat het bedrijf de directe confrontatie met Facebook aan.

Vanmiddag brengt eBuddy los van zijn reguliere chatdienst de mobiele applicatie XMS uit. eBuddy XMS is een sms-achtige real time berichtendienst. Vandaag verschijnen de iPhone- en Android-versie in de komende weken en maanden volgen Blackberry en vermoedelijk ook Windows Phone.

Wie de gratis applicatie downloadt kan vrienden en bekenden uitnodigen hetzelfde te doen. Dat kan via het adresboek in de telefoon en de ingebouwde koppeling naar Facebook.

Gebruikers van de dienst kunnen elkaar tekstberichten sturen zonder de limiet van 160 tekens van sms. Vooralsnog gaat het enkel om tekstberichten, maar daar worden spoedig functies aan toegevoegd zoals foto’s, groepschat en iemands GPS-positie.

Met XMS begeeft het bedrijf zich op het terrein waar start-ups als WhatsApp, Pingchat, Kik , Groupme en Beluga strijden om gebruikers. Beluga werd begin deze maand overgenomen door Facebook, wat XMS direct positioneert tegenover ‘s werelds grootste profielensite.

Directeur Jan-Joost Rueb: “We lanceren in Nederland en Australië voor, als het ware, een publieke beta. Dat zijn twee landen waar we veel gebruikers hebben. Daarmee testen we de dienst en bekijken we hoe snel we kunnen opschalen. In april willen we de globale lancering doen”.

XMS maakt gebruik van de architectuur van de metachatdienst van eBuddy. “In tegenstelling tot de andere messaging partijen hebben een stevige technische infrastructuur en een groot team van ontwikkelaars. We hebben een kwart miljard geregistreerde gebruikers, van wie er 30 miljoen iedere maand onze mobiele dienst al gebruiken. eBuddy heeft mobiel 10 miljoen iPhone-gebruikers, 3 miljoen op Android en 120 miljoen op Java”, die laatste groep vooral in de opkomende economieën.

Rueb over de robuustheid van zijn platform: “Van de andere partijen weet ik dat ze dagelijks minder dan 1 miljoen berichten afhandelen. Niemand handelt meer dan 100 miljoen berichten af per maand. Wij verstouwen er maandelijks 17 miljard.”

“De XMS- en WhatsApp-achtige diensten worden een probleem voor mobiele aanbieders. Ze verdienen nog veel aan sms maar dit soort diensten is een verbeterde versie daarvan, geënt op de toekomst van mobiel internet. Die hoge marges gaan er aan”. Van Vodafone is bijvoorbeeld bekend dat in het nu lopende kwartaal het punt wordt bereikt waarop het meer omzet realiseert uit mobiel internet dan uit sms.

Rueb beaamt dat XMS qua features (de ingebakken technische mogelijkheden) nog niet vergelijkbaar is met de concurrentie. Hij verwacht echter dat die inhaalrace rond de zomer is gelopen. Daarna kunnen de ontwikkelaars zich gaan richten op nieuwe functionaliteiten en integratie op onderdelen met het ‘reguliere’ eBuddy.

De promotie van de berichtendienst verloopt via een aantal fronten. Allereerst zullen de twee miljoen eBuddy-fans op Facebook over de nieuwe dienst worden geïnformeerd. Vervolgens zullen ook de tientallen miljoenen gebruikers van de mobiele versie van eBuddy op XMS worden gewezen. De directeur rekent vooral op de netwerkeffecten van de sociale media die hem ter beschikking staan. In een later stadium kan de dienst in samenspraak met telefoonmakers worden voorgeïnstalleerd op nieuw verkochte smartphones.

In een latere fase zal de commerciële exploitatie beginnen, vermoedelijk met reclame in de app. Er is geen noodzaak om nu al geld te verdienen met de nieuweling. “De schoorsteen kan goed roken met de activiteiten van Ebuddy. De focus met XMS ligt daarom dit jaar puur op het creëren van bereik”.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment