Consument: ‘Smartspeaker voor muziek, niet nieuws’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 07 dec 2018 in nieuws

Mediaconsumenten gebruiken hun smartspeakers het meest en het liefst om muziek te luisteren. Nieuws en weer roepen ze ook vaak op, maar die diensten genieten weinig waardering. Heel weinig zelfs.

Slimme luidsprekers zijn bezig met een opmars in de huiskamers van de westerse wereld. Je hebt er al een voor een paar tientjes en de meer geavanceerde versies kosten makkelijk een honderd euro. Een nieuw onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism laat zien hoe mediaconsument dit ‘nieuwe medium’ inzet.

Spelletjes, herinneringen doorgeven aan klusjes en de agenda van die dag voorlezen zijn zaken die gebruikers vaak opgeven. Maar er zijn nog vijf gebruiksscenario’s die er met kop en schouders bovenuit steken.

De top vijf toepassingen zijn: muziek luisteren, zoekopdrachten uitvoeren, alarmbelletjes zetten en nieuws en weer luisteren. Het slechte nieuws voor nieuwsuitgevers is dat er bijna geen waardering is voor het nieuws dat via voice tot de consumenten komt. De eierwekker is belangrijker.

De nu meest voorkomende formats bij nieuwsuitgevers zijn: korte nieuwsupdates, live streams en podcasts, Q&A’s (“Wat was de score bij PEC Zwolle tegen De Graafshap?”) en interactieve ervaringen (quizzen, virtuele rondreizen (zoals deze van de FT).

De onderzoekers stellen: “Stemgestuurde speakers vervangen de fysieke verschijningsvorm van de radio, maar niet per se het luisteren naar de radio. Er is zelfs bewijs dat ze ervoor zorgen dat er meer audio wordt geluisterd. We zien dat smartspeakers andere media niet vervangen. Ze worden gebruikt om dezelfde media op een andere manier te benaderen. De fysieke locatie van een speaker in een huishouden is ook erg bepalend voor het gebruik.”

“Een tweede thema dat we herkennen, dat kwam overal terug, is de behoefte van mediagebruikers aan minder schermen. Respondenten voelen zich overweldigd, aangevallen door technologie en vaak ook door het nieuws.”

“Een van de belangrijkste inzichten is de constatering hoeveel van de respondenten de dag beginnen en eindigen met voicetechnologie.”

Foto: Thomas Leth-Olsen (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment