McKinsey: vier mythes over Chinese toeristen

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 15 nov 2018 in nieuws

China is nu al de grootste markt voor uitgaand toerisme geworden. Reisorganisaties, hotels en verkeersbureaus die de lucratieve Chinese toerist willen lokken, moeten oppassen dat ze niet in een aantal hardnekkige mythes trappen, waarschuwt McKinsey.

De verwachting is dat de groei van het uitgaande toerisme doorzet met dank aan hogere inkomens, meer reiservaring, soepeler visumregels, toegang tot online reisinformatie en een betere bereikbaarheid per vliegtuig. In 2020 zullen de bestedingen van Chinese internationale reizigers zijn gegroeid tot 160 miljoen dollar. Hoe pik je daar een graantje van mee als reisbranche? McKinsey onderzocht de behoeften van de Chinese doelgroep en prikt op basis daarvan een aantal vooroordelen door.
Mythe 1: Chinezen willen alleen maar winkelen
Chinese toeristen vinden de beleving belangrijk. Ze willen dus niet alleen luxe winkels bezoeken en ook niet alleen Chinees eten. Ze zijn juist geïnteresseerd in fine dining. Van doorslaggevend belang bij de keuze van een reisbestemming zijn de natuur, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en familievriendelijke accommodaties.
Mythe 2: Chinezen willen alleen de bekende attracties zien
Volgens McKinsey is het niet meer zo dat Chinese bezoekers alleen geïnteresseerd zijn in de geijkte toeristische hoogtepunten van een bestemming. Ze willen een lokale beleving (61 procent). Zeven op de tien reizigers zeggen op vakantie te gaan om zichzelf weer op te laden. De keuze van de reisbestemming hangt daar dan ook mee samen en niet of er bekende attracties te bezoeken zijn.
Mythe 3: Zo kort en zo dichtbij mogelijk op vakantie
Chinese toeristen geven niet langer de voorkeur aan korte trips dichtbij huis. Ofschoon Hongkong en Macau de populairste bestemmingen zijn, signaleert McKinsey dat intercontinentale reisdoelen snel aan populariteit winnen. De verwachting is dat de VS, Europa en Australië de komende jaren marktaandeel gaan afsnoepen van binnenlandse reisbestemmingen. Volgens McKinsey is dit een logisch gevolg van het groeiende zelfvertrouwen van de Chinese reizigers. Zodra zij eenmaal een leuke internationale reis hebben gemaakt, smaakt dat naar meer en verder.
Mythe 4: Pakketreizen worden minder populair
Je zou denken dat meer ervaren reizigers zelf hun vakantie gaan samenstellen en boeken. Dat is niet het geval, stelt McKinsey. De Chinese doelgroep maakt nog steeds graag gebruik van pakketreizen, alleen willen ze die aan kunnen passen aan hun behoeften. Groepsreizen zijn vooral geliefd bij de oudere doelgroep: 30 procent van de zestigplussers neemt hieraan deel vergeleken met 4 procent van de 20- tot 24-jarigen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment