Column: Hoor eens even…

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 12 okt 2018 in nieuws

Lang wachten wordt beloond voor slechthorenden – zo’n tien procent van de gehele wereldbevolking. Hoortoestellen zijn namelijk eindelijk online te bestellen en tot veertig procent goedkoper dan in de winkel. Wat Ace & Tate voor de brillenmarkt deed, doet Onlinehoortoestel.nl voor gehoorapparaten. Schijnbaar werd de markt zo gecontroleerd door een aantal grote fabrikanten dat er online simpelweg niet verkocht mocht worden. Veelal met de reden dat het product door een professioneel audicien aangemeten moet worden. In die gedachtegang geloven we anno 2018 natuurlijk al lang niet meer.

De markt voor gehoorproducten is overigens geen klein bier en wordt geschat op een dikke negen miljard dollar in 2023 – met maar liefst vijfhonderd procent groei per jaar. Mede doordat gehoorproblemen vooral onder jongeren steeds vaker voorkomen. En laat het nou net die doelgroep zijn die niet anders gewend is dan dat je online kunt shoppen.

De situatie vertoont gelijkenissen met de (zonne-)brillenmarkt enkele jaren geleden. Het Amerikaanse Warby Parker betrad toen de markt met een eigen bril die zich wat kwaliteit en vernuftig design betreft kon meten met de toonaangevende brillenproducenten. Nu verkoopt Online Hoortoestel geen eigen producten, maar kan het niet missen dat zij de bekende marktdisruptie in gang zullen zetten. Want een prijsverschil van veertig procent ten opzichte van de winkel is te groot om recht te praten.

Hoe het werkt? Het hoortoestel wordt na online aanschaf in een aanpascentrum door een gediplomeerd audicien ingesteld op het gehoorverlies van de slechthorende. Zo blijft de kwaliteit van het product gewaarborgd en is slechts één bezoekje voldoende voor een volwaardig en functionerend hoortoestel. De deal is immers online al gesloten.

De verwachting is dat traditionele grote audiciens onder deze ontwikkelingen gaan lijden en de markt meer online spelers gaat zien.

Maar er is meer. Dat met 3D-scans en -prints van de gehoorgang gehoordefecten eenvoudiger op zijn te sporen, kan de markt verder veranderen. Aangezien daarmee bijvoorbeeld ook ontwikkelingslanden eenvoudiger toegang kunnen krijgen tot online hoorproducten. Mede door deze technologische ontwikkelingen en product-upgrades zal de competitie onder de audiciens dan ook verder toenemen. En staan we nu aan de vooravond van een ontwikkeling die een domino-effect in de markt teweeg zal brengen, met lagere prijzen en transparantie als resultaat. Laat dat maar aan het web over.

*) Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#167).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment