Investeerders op hun hoede voor ontwrichtende visies

Geen reacties
Tags:
Posted 11 okt 2018 in nieuws

Start-ups met een ontwrichtende visie trekken wel veel investeerders aan, maar krijgen minder financiering dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van Timo van Balen, promovendus aan het Erasmus Centre for Innovation Management van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Ondernemers claimen meer dan eens dat hun bedrijf een complete sector ingrijpend kan transformeren. Investeerders willen vaak de volgende grote ontwikkeling niet missen en zijn doorgaans geïnteresseerd.

Van Balen bestudeerde de gegevens van 918 Israëlische start-ups uit de database van Start-Up Nation Central, een non-profit organisatie, en keek naar de relatie tussen de visies op hun websites en de bedragen die ze ontvingen van investeerders.

Daaruit blijkt dat als een start-up een ontwrichtende visie communiceert, dit de kans op investeringen gemiddeld met 22 procent vergroot. Toch ontvangen deze startups doorgaans 87.000 dollar minder in de eerste investeringsronde en 361.000 dollar minder in de tweede investeringsronde vergeleken met startups zonder ontwrichtende plannen. Investeerders zijn bij ontwrichtende visies meer op hun hoede omdat ze niet weten of het bedrijf zijn claims kan waarmaken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment