Column: Low tech parenting is de trend

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 11 okt 2018 in nieuws

In 2017 was volgens het CBS 29 procent van de 18- tot 25-jarigen in Nederland verslaafd aan sociale media. Twee jaar eerder was dit nog negentien procent.

In Silicon Valley zijn ze daar al wat langer achter. ‘Low tech parenting’ is daar de nieuwe norm. Ouders beperken het gebruik van smartphones en sociale media door hun kids tot enkele uren per dag en sturen ze steeds vaker naar scholen waar niet op tablets maar weer op papier geschreven wordt. Niet de minsten doen eraan mee. Zo mochten de kinderen van wijlen Steve Jobs thuis geen iPad gebruiken, krijgen de jongelingen van Bill Gates pas een mobiele telefoon als ze veertien zijn en wil Tim Cook niet dat zijn neefje op sociale media zit.

Stappen zijn er ook gezet in Frankrijk, waar sinds september smartphones op alle basis- en middelbare scholen verboden zijn. Zover is het bij ons nog niet, maar de roep wordt almaar luider. Ondertussen hebben de tech-giganten zelf dan ook door dat de wal het schip dreigt te keren. In plaats van te wachten tot overheden tot maatregelen overgaan komen zij zelf in actie.

Zo zit in Android P en Apple’s iOS 12 de nieuwe functie Schermtijd, die ouders limieten laat instellen voor smartphonegebruik en specifieke apps en categorieën. Zo voorkomen ze dat hun kroost hele dagen op Snapchat of Instagram bivakkeert. Niet alleen handig voor de kids natuurlijk. Want ook menig volwassene heeft grote moeite zijn mobieltje weg te leggen. Dat blijkt regelmatig als je buiten de deur eet. Ik word er altijd een beetje triest van als ik twee mensen aan een tafel zie zitten die overduidelijk via sociale media met anderen dan hun tafelgenoot communiceren. En ook op de zaak gaat het mis. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat zestig procent van de deelnemers aan conference calls tijdens de vergadering e-mail of sociale media aan het checken is. Een kwart speelt zelfs videogames.

We communiceren dus steeds meer, maar de kwaliteit wordt steeds minder. Slimme ondernemers ruiken kansen, de eerste afkickcursussen voor smartphoneverslaafden zijn er al. Online en responsive uiteraard, zodat we straks ook mobiel kunnen afkicken.

*) Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#167).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment