Totale programmatic ad spend groeit naar 292 miljoen euro

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 11 okt 2018 in nieuws

De komst van strengere privacyregelgeving heeft geen zichtbare negatieve impact gehad op de omzet van programmatic advertising, oftewel geautomatiseerde advertentieverkoop. Dit blijkt uit de Programmatic Advertising Study 2018 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de belangenverenigingen van de online advertentiesector.

De groei van de markt zet ook in 2018 door. Met een verwachte ad spend van 292 miljoen euro laat programmatic advertising wel een lager groeicijfer zien (+11 procent) dan in 2017 (+17 procent). Van deze spend is 9 procent met behulp van header bidding verhandeld en 52 procent hiervan is besteed aan mobiele advertentie-uitingen.

Het aanbod van beschikbare displayformaten via programmatic advertising laat een steeds completer beeld zien. Terwijl in voorgaande jaren met name de traditionele banners werden verkocht, verwacht Deloitte nu voor 2018 een daling van 8 procent ten opzichte van 2017. Programmatic marktgroei wordt dit jaar vooral gerealiseerd door programmatic video. Nieuw is programmatic audio, maar die heeft nog nauwelijks marktomvang.

Cost Per Mile (CPM) is nog saltijd het favoriete afrekenmodel, maar nieuwe afrekenmodellen zoals Cost Per Action (CPA) of Cost per Viewable Mile (vCPM) zijn in opkomst.

De gemiddelde CPM-prijzen binnen advertentiemarktplaatsen zijn gestegen door het convergeren van de prijzen op desktop en mobiel, en de verschuiving naar premium inventaris, waaronder online video en rich media, maar ook de opkomst van header bidding.

In tegenstelling tot traditionele programmatic handelsmethodes waarbij de advertentieposities van afzonderlijke veilingen achter elkaar worden ingeladen (waterval), werkt header bidding via een zogenoemde holistische veiling, alle type campagnes worden tegelijk met elkaar afgewogen. Header bidding verhoogt hierdoor zowel de snelheid van het online veilingsproces als de opbrengst voor de aanbieder.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment