Design System is het fundament voor de digitale onderneming

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 09 okt 2018 in nieuws

Het design system is onmisbaar voor sterke digitale merken. Microsoft, Airbnb, Uber, Nasa: alle werken er al mee. Het design system is in wezen een centrale ‘bibliotheek’ met alle bouwstenen voor producten. Zo ontwikkelen bouwteams en leveranciers consistent en snel hun producten.

Softwareontwikkeling is ontzettend complex. De behoefte aan een design system is mede ontstaan vanuit de verregaande digitalisering en de snelle groei die daarmee gepaard ging. In de rat race om altijd maar als eerste met een nieuw of verbeterd product te komen, zagen merken elementen van hun visuele identiteit verdwijnen. Afwijkende kleuren, verschillende buttons, compleet andere webpaginadesigns… Merken verloren herkenbaarheid en de klant werd niet langer overal optimaal bediend.

Consistentie

Het design system is dé oplossing om onnodige, dubbele handelingen en ontwikkelingen te voorkomen – en de daarbij horende hoge kosten, tijdverlies en ergernissen. Consistentie is het resultaat. Intern, extern en bij klanten. Het design system werkt verder door dan het bekende huisstijlhandboek. Je vindt er vrijwel alle visuele stijlcomponenten terug, ook als kant-en-klare front-endcode en de richtlijnen voor toepassing. Doordat iedereen dezelfde bouwstenen gebruikt, ontstaat consistentie in de bouw van nieuwe digitale producten. En dus consistentie in gebruikerservaring.

Bovendien kun je je design system naar behoefte schalen. In de basisvorm bestaat het bijvoorbeeld uit een online te benaderen stijlgids. In uitgebreide vorm is het online design system ook gevuld met UX en visual design, front-end componenten, technische documentatie, copy… kortom alles wat de brand identity weergeeft.

Het design system in woorden

Nathan Curtis introduceerde eerder een slimme tool om de basis van het design system te definiëren. Hij kiest ervoor om heel concreet de onderdelen, de techniek, de locatie, het team en de doeleinden vast te leggen. In het kort, vertaald naar Nederlands, ziet zijn schema er zo uit:

Het design system biedt onderdelen als…. gepubliceerd als .... geproduceerd door …. om zo bij te dragen aan …

Vul je dit in voor een denkbeeldige organisatie, dan zou het er als volgt uit komen te zien:

Het design system biedt.. onderdelen als visuele stijl, UI componenten, tone of voice

.. gepubliceerd als HTML & CSS framework, PDF en AI-templates

.. geproduceerd door een design system-team met design manager, productmanager, twee designers, 3 engineers en 4 communicatie/marketingmedewerkers

.. om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van apps, websites en branding campagnes

Voor elke organisatie verschilt de definiëring, maar het biedt iedereen een overzichtelijk kader om het design system op te zetten.

Voorbeelden van design systems

Een geslaagd voorbeeld van een design system is dat van IBM. Hun Carbon Design System is beschikbaar voor meer dan 130 IBM-applicatiebouwteams. IBM verzekert zichzelf op deze manier niet alleen van een consistente merkbeleving in alle nieuwe applicaties, maar bespaart ook kostbare tijd bij de eigen medewerkers: geen eindeloze briefings en het steeds opnieuw aanleveren van huisstijlelementen.

Ander voorbeeld: ook Airbnb gebruikt een design system. Karri Saarinen nam het voortouw in dit proces. In haar artikel beschrijft ze onder meer dat door de snelle groei van het bedrijf en daarmee de verschillende afdelingen en teams, duidelijk werd dat ze een meer systematische manier moesten vinden om de collectieve inspanningen te verlichten. Software heeft maar weinig beperkingen, waardoor steeds een variëteit aan oplossingen ontstond, met ‘ontregelde gebruikerservaringen’ tot gevolg. Met het design system heeft Airbnb nu in haar woorden ‘eigen beperkingen gecreëerd’, die de gebruikerservaring én de digitale ontwikkelingen ten goede komt.

Schaalbaar

Daarmee noemt Saarinen gelijk een ander voordeel van het design system. Design systems zijn schaalbaar. Start je op tijd met de introductie van het design system in jouw organisatie, dan is de basis voor verdere groei al gelegd. Het systeem groeit dan met je mee. Het is een eenmalige investering, maar zeker een duurzame investering, omdat je je diensten en producten sneller en kostenefficiënter kunt doorontwikkelen.

Toekomst

In de ideale situatie vormt het design system het fundament voor alle verdere ontwikkeling, met een front-endbasis die aan verschillende back-endsystemen gekoppeld kan worden. Als er bijvoorbeeld een kleur verandert, dan wordt het in een release op alle aangesloten website aangepast. Dat is nog niet altijd mogelijk, maar zo’n oplossing komt zeker snel op de markt.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment